Dure medicijnen, burgerparticipatie en het sleepwetreferendum in Studio Erasmus

Deze afbeelding mag niet gebruikt worden zonder toestemming van Studium Generale (studiumgenerale@eur.nl)

Op dinsdag 27 februari staan in Studio Erasmus o.a op het programma: onderzoekers binden de strijd aan met de makers van dure kankermedicijnen, het verhaal over Organon en de gevolgen van de sleepwet voor onze internetveiligheid.

Studio Erasmus is de maandelijkse talkshow van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit. Met interviews, minicolleges en livemuziek. Op dinsdag 27 februari 2018 in de Rotterdamse Schouwburg, staan op het programma:

• Kan dit niet goedkoper?
    – Carin Uyl-De Groot (hoogleraar evaluatie van zorg) en Paul Lebbink (Transvaal apotheek Denk Haag) over Lebbinks voornemen om peperdure – maar gepatenteerde – middelen zelf te gaan namaken om de kosten te drukken. Carin Uyl vertelt over het aanpakken van te dure medicijnen, patiëntenverenigingen die nadenken over proefprocessen tegen de farmaceutische industrie, met name patentrecht en het recht op gezondheid. Een voorbeeld van het recht op gezondheid is bijvoorbeeld het aidsmedicijn in Afrika: het recht op publieke gezondheid prevaleert. Dat geldt hier voor aantal te dure medicijnen, bijv. tegen kanker en spierziektes. Is de prijs wel terecht? Het is een juridisch ethische discussie. De apotheker gaat proberen zelf het middel te maken, maar ze ook distribueren mag niet. Wat kost het dan, zonder R&D kosten en marketingkosten?
  • Hoe de vrije markt een succesvol Nederlands bedrijf te gronde richtte
    – Socioloog Jack Burgers (co-auteur van ‘De Zaak Organon’) over de machtsspelletjes met internationaal kapitaal die leidden tot de teloorgang van de ooit florerende Brabantse farmagigant.
  • Leidt de participatiesamenleving tot toenemende ongelijkheid?
    – Minicollege door William Voorberg over de vraag wie nou eigenlijk de vruchten plukt van al die co-creatie en burgerparticipatie. En wie doet er eigenlijk mee? Groene speeltuinen, buurthuizen, leeszalen zijn wegbezuinigd: dat kan de burger wel zelf. Maar welke burger neemt het initiatief?
  • Wat zijn de gevolgen van de sleepwet voor onze internetveiligheid? – interview met jurist Bernold Nieuwesteeg, promovendus cybersecurity.

En livemuziek door het Agathe Ensemble (Codarts)

Dinsdag 27 februari 2018 | 20.30 – 21.45 uur (inloop met livemuziek vanaf 20.00 uur) | Theater Rotterdam, foyer Schouwburg| Toegang gratis, reserveren

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met Studium Generale, Vers Beton en Theater Rotterdam. Presentatie: Geert Maarse.