Een alternatief voor de Rotterdamse markten: een drive-through voor de klanten

Na het gedwongen sluiten van de markten als gevolg van de maatregelen omtrent het coronavirus, bedachten drie Rotterdamse vrienden een alternatief. Quinten Mulder en Jorrit de Vries, beide alumnus van Erasmus School of Economics, kwamen samen met Jort van Dalen, ook student aan de Erasmus Universiteit, op het idee van Markt010.

Hoe het werkt

Via een webshop kunnen klanten twee keer per week groenten, fruit en kaas bestellen. Deze bestellingen kunnen op zaterdag en dinsdag tussen 10.00 en 14.00 uur opgehaald worden aan de Noorderkanaalweg bij studentenroeivereniging Skadi. ‘Vanaf volgende week zijn er ook noten en kruiden te verkrijgen’, vertelt De Vries trots aan Algemeen Dagblad.

Een sociaal initiatief

Het initiatief van de drie vrienden is niet bedoeld om zelf een zakcentje te verdienen, maar een sociale actie. In eerste instantie willen ze klanten van de markt helpen. Dit zijn vaak mensen met een beperkt budget die een stuk duurder uit zijn in de supermarkt. Tegelijkertijd biedt het initiatief ondersteuning voor alle marktlui die hun waren niet meer kwijt kunnen. Zo ook Kaasboer Dirk Pols, die laat weten maar wat blij te zijn met het nieuwe initiatief om deze periode door te komen.

Veiligheid voorop

Veiligheid staat bij de jongens voorop. Tijdens de afhaalmomenten houden ze zich aan de RIVM-richtlijnen, ze werken met handschoenen aan en op afstand van elkaar. Aan de klanten wordt gevraagd zo veel mogelijk in de auto te blijven zitten en voor fietsers en wandelaars is er een drive-through gemaakt met een anderhalve meter brede balie. Het is in ieder geval niet de bedoeling dat men gaat rondlopen zoals op de echte markt, dat kan weer als de coronacrisis voorbij is.

Drie vrienden zetten alternatief voor Rotterdamse markten op: Een drive-through voor de klanten

Het artikel van Algemeen Dagblad kan bovenstaand gedownload worden, 2 april 2020.