Erasmus Campus Festival en Generation Games op 24 mei 2014

Op zaterdag 24 mei 2014 organiseert de honderdjarige Erasmus Universiteit Rotterdam het Erasmus Campus Festival. Ook de Generation Games worden die dag op campus Woudestein gehouden. Bezoekers van alle leeftijden kunnen tijdens dit open huis op een leuke en inspirerende manier kennismaken met wetenschap, het reilen en zeilen van de universiteit én meedoen aan het bijzondere sportevenement. Kortom twee bijzondere evenementen op 1 dag.

Het Erasmus Campus Festival

Onder het motto ‘Doe eens dagje wetenschap en sport’ kan iedereen op zaterdag 24 mei 2014 kennismaken met de Erasmus Universiteit en de vernieuwde  campus Woudestein. De EUR wil laten zien dat ze midden in de samenleving staat en dat wetenschap dichterbij is dan men denkt.

Generation Games: sportevenement voor alle leeftijden

Bij Generation Games staat de samenwerking tussen generaties centraal. Teams van verschillende generaties kunnen deelnemen aan sporten zoals judo, voetbal, tennis, roeien, korfbal en schaken. Aan de Generation Games Tienkamp doen teams van 2 tot 4 personen mee, bestaande uit minimaal 2 generaties. Klik hier voor meer informatie en om in te schrijven voor de Generation Games.

Het programma dat door de Erasmus School of Economics wordt aangeboden vindt plaats van 14:00-16:00 uur in CB - 01. Daarin komen de volgende onderwerpen aan bod:

Opsporing verzocht door Prof. dr. Dinand Webbink

Steeds vaker maakt de politie gebruik van de media om de hulp van burgers in te roepen bij de opsporing van verdachten. Tot dusver is echter niet bekend in hoeverre opsporingsberichtgeving een bijdrage levert aan het opsporen en aanhouden van verdachten en welke vorm of aanpak het meest effectief is. De bekendste vorm van opsporingsberichtgeving is Opsporing Verzocht.

In dit minicollege worden de resultaten van het onderzoek naar de effectiviteit van het tv-programma toegelicht. In het bijzonder wordt gekeken of een toename van het aantal kijkers leidt tot een grotere kans dat een zaak wordt opgelost of dat er juist zaken worden opgelost die anders ook wel waren opgelost door de politie.

Eenmaal, andermaal, VERKOCHT door Prof. dr. Casper de Vries

Sinds de Oudheid worden veilingen gebruikt voor het verkopen van goederen. In dit programmaonderdeel vinden er een aantal verschillende vormen van veilingen plaats waarbij mensen in de zaal zelf mogen meedingen op de goederen die worden aangeboden. De regels en specificatie per veiling worden toegelicht door hoogleraar monetaire economie, Casper de Vries. De veilingstukken worden geveild door een officiële veilingmeester van het Rotterdamse Vendu Notarishuis. De opbrengsten van de veilingstukken komen ten gunste van het Erasmus Education Fund.

De economie van de schone straat door Prof. dr. Robert Dur

Een schone straat is een publiek goed. We genieten er met z’n allen van. En we zouden allemaal willen dat anderen minstens even veel doen om de straat schoon te houden als wij zelf, en liefst nog wat meer natuurlijk. Bijvoorbeeld door geen grof vuil of ander afval op straat te dumpen. Of van tijd tot tijd de bezem ter hand te nemen. In de praktijk lukt het bewoners lang niet altijd zelf om hun straat schoon te houden en speelt de gemeente een actieve rol. In een serie veldexperimenten in Rotterdamse wijken heeft hoogleraar Robert Dur onderzocht hoe schoonmaak door de gemeente het gedrag van bewoners beïnvloedt en hoe bewoners zijn te stimuleren tot een grotere bijdrage aan het publieke goed.

Zijn de WK voetbaluitslagen in Brazilië te voorspellen? door Dr. Michel van de Velden

In juni barst de voetbalgekte weer los! Brazilië maakt als gastland van het WK voetbal haar stadions klaar voor hét voetbalevenement van het jaar. Ondanks de geografische afstand maakt ook Nederland zich op voor de wedstrijden. Zo worden er op dit moment al verschillende voetbalpoules speciaal voor het WK opgetuigd. Vele Nederlanders dagen hun collega’s, vrienden, familieleden of andere personen uit om de verwachte uitslagen voor de WK wedstrijden zo goed mogelijk te voorspellen.

Dr. Michel van de Velden gaat in op de vraag of er met behulp van statistiek een tactiek bestaat om tot een goede voorspelling te komen? Wat is de beste strategie om de krachtsverhoudingen zo goed mogelijk in te schatten? En, wat is de kans dat je met de beste inschatting ook daadwerkelijk de poule wint?

Kijk hier voor meer informatie over de overige programma's.

Inschrijven voor het programma van de Erasmus School of Economics kan via deze link.