Erasmus Universiteit op Wereldhavendagen 2015

Onderzoekers en studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam zijn goed vertegenwoordigd tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam, op  5  september 2015. Vier jonge havenonderzoekers gaan met het publiek in gesprek over hun onderzoek, wetenschappers van het Erasmus MC doen mee aan het thema ‘Droomhaven’ en studentenroeivereniging Skadi organiseert voor de eerste keer de Rotterdam Harbour Sprints. ​

Op zaterdagmiddag 5 september gaan vier jonge havenonderzoekers op de kade van het Maritiem Museum in gesprek met bezoekers van de Wereldhavendagen over hun onderzoek. In de vuurtoren van museum vertellen promovendi van Smart Port Xishu Li (Rotterdam School of Management), Judith Mulder (Erasmus School of Economics), Natalya Rijk (Faculteit der Sociale Wetenschappen) en Jeroen ter Brugge (Erasmus School of History, Culture and Communications, en wetenschapsconservator van het Maritiem Museum Rotterdam) van 14.00 tot 16.30 uur over hun werk.

Een schonere stad en een schonere haven: iedereen wil het, maar het is moeilijk te realiseren. Hoe komt dat? Wat is eigenlijk de beste manier om havens en de scheepvaart groener te krijgen? En welke dienstregeling werkt het best voor grote containerschepen? En waar ligt de oorsprong van Rotterdam als succesvol centrum voor de scheepsbouw?

Vorig jaar presenteerden SmartPort-havenonderzoekers van de Erasmus Universiteit ook al hun onderzoek op de Wereldhavendagen. Erasmus Universiteit Rotterdam, TU Delft en het bedrijfsleven in de Rotterdamse haven werken intensief samen in SmartPort. SmartPort is partner van de World Port Hackathon die op 4 en 5 september plaats vindt.

Thema van de Wereldhavendagen, die vorig jaar 450.000 bezoekers trokken, is ‘Droomhaven’. Wetenschappers van het Erasmus MC gaan daarom in het Summer Labb op de Wilhelminapier in op het thema ‘slaap’.

Op zaterdag 5 september vindt verder de eerste editie van de Rotterdam Harbour Sprints plaats, een roeiwedstrijd georganiseerd door de Algemene Rotterdamsche Studenten Roeivereniging Skadi. In de Rijnhaven strijden diverse teams tegen elkaar in een sprint over 500 meter. Aan de roeiwedstrijd doen niet alleen toproeiers mee, ook niet-wedstrijdroeiers kunnen zich ervoor aanmelden. De wedstrijd is een knock-outsysteem waarbij de winnende ploegen op het water blijven en door gaan naar de volgende ronde.

Make it happen
De samenwerking tussen universiteit en haven tijdens de Wereldhavendagen is een voorbeeld van de gezamenlijke profilering onder de noemer ‘Make it happen’. Vorig jaar sloegen gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam, de Erasmus Universiteit en Rotterdam Partners de handen ineen om Rotterdam in binnen- en buitenland nog sterker op de kaart te zetten.

Team Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl
Maritiem Museum, Monica Lundstrom, T (010) 4048072 M (06) 54367786

Skadi, Niall Deasy, Commissaris Externe Betrekkingen, extern@skadi.nl, T 06 28024829