Erasmus Universiteit Rotterdam gaat dialoog aan met academici en medewerkers rond verantwoorde en betrouwbare AI

Opening Erasmus Data Collaboratory
Erasmus Data Collaboratory Hub is open
Arie Kers

Op 11 mei lanceert Annelien Bredenoord officieel het AI@EUR programma tijdens het Ethics & Data Ethics event op onze campus Woudestein. Het AI@EUR programma brengt alle onderzoekers en medewerkers die werken met kunstmatige intelligentie (AI) met elkaar in contact om zo meer inzicht en bewustzijn te creëren over alle AI-gerelateerde activiteiten binnen onze universiteit. Daarnaast is het doel van het programma om een dialoog te stimuleren over ethische en betrouwbare AI; wat dit betekent voor Erasmus Universiteit Rotterdam, en alle betrokken stakeholders te informeren over de wetgeving over data & AI vanuit bijvoorbeeld de EU.

AI@EUR

De doelen van het AI@EUR programma zijn:

1. Het creëren van een verbonden en goed geïnformeerde AI-gemeenschap binnen Erasmus Universiteit Rotterdam, gefaciliteerd binnen het Erasmus Centre for Data Analytics, en ondersteund door een online dashboard.

2. Universiteitsbrede-richtsnoeren voor kunstmatige intelligentie ontwikkelen.

3. Verschillende instrumenten aanbieden om de AI-capaciteit binnen onze universiteit te vergroten, zoals instrumenten voor de beoordeling en controle van algoritmen, een algoritmeregister enz.

4. Het verder ontwikkelen van de nodige AI-ondersteunende processen en governance.

Het AI@EUR programma wordt namens het College van Bestuur van Erasmus Universiteit Rotterdam georganiseerd door het Erasmus Centre for Data Analytics en ondersteund door het Erasmus initiatief AiPact, en onderzoekers van de verschillende faculteiten van Erasmus Universiteit Rotterdam.

Ethics & Data Ethics event

Annelien Bredenoord, rector maginificus en hoogleraar Ethiek van Technologie, houdt een openingstoespraak over Ethische AI. De focus van het evenement ligt op de risico's en mogelijkheden van recente AI-ontwikkelingen voor ons ethisch denken, onze overwegingen en onze (dagelijkse) praktijk. De drie aanvullende deskundigen: prof. dr. Muel Kaptein (RSM), Joris Krijger (ESPhil en Volksbank) en prof. dr. Hub Zwart (ESPhil) bespreken AI vanuit een mensgericht perspectief. Zij gaan in op de morele vraagstukken die AI oproept en gunnen ons een blik op de toekomstige ontwikkelingen en de eisen die deze snelle ontwikkelingen stellen aan individuen, organisaties en wetgeving.

Het Ethics & Data Ethics event is het eerste van een reeks deep dive dialogen, waarbij faculteiten, medewerkers en externe partners van de EUR worden uitgenodigd om samen te discussiëren en na te denken over uitdagingen, kansen en beperkingen met betrekking tot de ontwikkeling en toepassing van algoritmen, vanuit het oogpunt van Erasmus Values.

Wat zijn de keuzes die we maken? Wat is onze handtekening in termen van verantwoording met betrekking tot ons werk en de manier waarop we algoritmen gebruiken? Wat is de verantwoorde Erasmiaanse AI-cultuur? Tijdens de verschillende sessies in 2023 vangen we de geleerde lessen en inzichten uit avant garde onderzoek.

• Marta Stachowiak-de Wit; Marketing & Communications Lead bij Erasmus Centre for Data Analytics, en AI@EUR Strategy and Marketing Lead: stachowiak@rsm.nl
  • Marlon Domingus; Data Protection Officer bij Erasmus Universiteit Rotterdam, en AI@EUR Lead Engagement Series: marlon.domingus@eur.nl