Erasmus Universiteit stijgt naar achtste plaats duurzaamheidsranglijst SustainaBul

Campustuin Woudestein

Afgelopen week werd voor de tiende keer bekendgemaakt welke universiteit zich de meest duurzame mag noemen. Studenten uit het hele land toetsten daarvoor de hoger onderwijsinstellingen (dit jaar doen er 32 mee) op integratie van duurzaamheid in het onderwijs, onderzoek en de bedrijfsvoering. Vorig jaar nog vijftiende, dit jaar bekleedt de EUR een mooie achtste plek in dit mooie initiatief van en door studenten.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

De organisator, Studenten voor Morgen, vindt dat het hoger onderwijs een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft om bij te dragen aan de duurzame samenleving door het verwerken van duurzaamheid in visie en beleid. Kennisdeling is hierbij belangrijk. Van elkaar leren en elkaar inspireren met best practices tilt duurzaamheid naar een hoger level. Bij het streven naar een duurzame samenleving kan het hoger onderwijs uiteraard niet achterblijven.

Duurzaamheid op EUR

Op alle lagen van de universiteit wordt hard gewerkt aan een duurzame ontwikkeling. Duurzaamheid is fundamenteel voor huidige en toekomstige studenten en medewerkers en speelt een grote rol in het onderwijscurriculum. De Erasmus Universiteit streeft naar een duurzaam onderwijs portfolio. Binnen EUR vindt veel wetenschappelijk onderzoek naar duurzaamheid en energietransitie plaats. En natuurlijk mag de bedrijfsvoering niet achterblijven met naar verwachting een CO2 neutrale bedrijfsvoering in 2024.

Veel initiatieven worden gecoördineerd door de Erasmus Sustainability Hub zoals de campustuin van Edible EUR, het Erasmus Foodlab waar academisch- en veldonderzoek naar marketing van gezond en duurzaam voedsel wordt gedaan en Rethink Apparel over de ecologische & sociale duurzaamheid in de mode-industrie.

Alles over de ranglijst: https://sustainabul.com