EUR-wetenschappers bij onderzoeksprogramma’s Smart Culture

Twee onderzoeksprojecten met wetenschappers van ESHCC en EUC hebben de NWO-beurs ‘Creative Industries – Smart Culture’ gekregen. Poplive, van projectleider Erik Hitters, onderzoekt de duurzame economische, sociale en culturele waarde van de lokale livemuziek sector. Koen van Eijck en Liesbeth Noordegraaf zijn betrokken bij het onderzoeksproject GAMPSISS, naar het stimuleren van het luisteren naar klassieke muziek met gaming.

De ronde Smart Culture - Kunst en Cultuur is gericht op onderzoek op het gebied van kunst, cultuur, erfgoed en media in relatie tot de creatieve industrie. De onderzoeksprojecten hebben een looptijd van twee tot vijf jaar.

POPLIVE
Live popmuziek is voor muzikanten en de muziekindustrie de belangrijkste inkomstenbron geworden, nu digitale muziek overal voorhanden is. Ook voor steden is een bloeiend podium- en festivalcircuit essentieel. Dit project onderzoekt de bijdrage van live muziek aan de carrières van popmuzikanten, de positie van muziekpodia en festivals en de lokale samenleving.
"POPLIVE - Staging popular music: sustainable live music ecologies for artists, music venues and cities" is een onderzoek van het Erasmus Research Centre for Media, Communication and Culture (ERMeCC). Projectleider is dr. Erik Hitters, met in zijn team dr. Pauwke Berkers, dr. Arno van der Hoeven, prof. dr. Susanne Janssen, dr. Paul Rutten (Hogeschool Rotterdam) en drs. Maritin Mulder (Hogeschool Rotterdam). Daarnaast werken diverse culturele instellingen mee: Vereniging Nederlandse Poppodia & Festivals (VNPF), MOJO Concerts, RASL, Creating 010.

Gamen en klassieke muziek
Klassieke muziek dreigt haar relevantie voor de huidige maatschappij te verliezen. We onderzoeken daarom in hoeverre gaming kan bijdragen tot het opnieuw aansprekend en relevant maken van het klassieke repertoire. Op die manier hopen de onderzoekers een actieve luistercultuur te stimuleren die bijdraagt aan een duurzame samenleving.
Bij ''GAMPSISS: Gameful Music Performances for Smart, Inclusive, and Sustainable Societies" zijn Koen van Eijck (ESHCC) en Liesbeth Noordegraaf (EUC) betrokken. GAMPSISS wordt geleid door Micha Hamel (Codarts), verder bestaat zijn team uit Rens Kortman en Alexander Verbraeck (beide TU Delft). Het onderzoek wordt ondersteund door het Erasmus Research Centre for Media, Communication and Culture (ERMeCC).

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, 010 408 1216 of press@eur.nl