Evolutionaire Psychologie kan helpen verklaren waarom alleenstaande mannen slechtere beursrendementen verdienen dan gehuwde mannen (die op hun beurt slechtere rendementen verdienen dan vrouwen)?

Stock markets PhD thesis

Uit een groot aantal financiële gegevens blijkt dat individuen afschuwelijke beursbeleggers zijn en dat dit slechte gedrag zeer kostbaar is. Uit een studie is bijvoorbeeld gebleken dat als een individu aandelen van een bedrijf verkoopt om aandelen van een ander bedrijf te kopen, het rendement op de aandelen die hij/zij het volgende jaar heeft gekocht gemiddeld 3,3 procentpunten lager zal zijn dan het rendement op de verkochte aandelen. En dit is voordat er sprake is van beheersvergoedingen of commissies op de aan- en verkoop van de aandelen.

Een fout die individuele beleggers maken, is dat ze hun aandelen te weinig diversifiëren. Een basisregel voor investeringen is de portefeuilletheorie van de investeringen, die voor het eerst door Markowitz (1952) werd geformaliseerd. Sindsdien zijn varianten van de portefeuilletheorie algemeen aanvaard door financiële geleerden en professionals als het voorkeursmodel voor beursbeleggingen. De kern van de portefeuilletheorie is dat beleggers hun risicogecorrigeerde rendementen maximaliseren door te investeren in een portefeuille van aandelen die gediversifieerd is per sector en geografisch. Individuele beleggers zijn echter vaak veel meer ondergediversifieerd dan de portefeuilletheorie doet vermoeden.

Onderdiversificatie kan zeer duur zijn. Ondergediversifieerde beleggers verliezen onder andere omdat ze vaak het verkeerde type aandelen aanhouden - ze geven de voorkeur aan aandelen met een kleine kans op een zeer grote winst (de zogenaamde loterij-achtige aandelen), en dit type aandelen presteert vaak minder goed dan de markt. Sommige groepen beleggers zijn echter meer geneigd om aandelen van het loterijtype te weinig te diversifiëren en aan te houden dan andere. Alleenstaande mannen zijn bijvoorbeeld vatbaarder voor dit gedrag dan getrouwde mannen, die er op hun beurt meer vatbaar voor zijn dan vrouwen.

Dat dit slechte beursgedrag blijft bestaan in het licht van de kosten ervan is verbijsterend om wetenschappers te financieren. Gezien de schat aan informatie die beschikbaar is voor beleggers via de media en professionele adviseurs, zou het voor individuele beleggers gemakkelijk moeten zijn om fouten zoals onder-diversificatie en het houden van loterij-achtige aandelen te vermijden.

Economen gaan ervan uit dat individuen in de aandelenmarkt investeren om dezelfde reden dat ze ook andere vormen van sparen doen. Ze verminderen hun huidige consumptie en investeren het bedrag van de vermindering van de aandelenmarkt om hun consumptie in de toekomst te verhogen. Maar als dit de enige reden was, waarom investeren individuele beleggers dan niet volgens de principes van de portefeuilletheorie?

• Volgens Stephen Billion, die vandaag zijn scriptie over dit onderwerp verdedigt aan de Ersasmus Universiteit, kunnen mensen investeren in de aandelenmarkt, niet alleen om hun verwachte rendement op investering te maximaliseren, maar ook om, bewust of onbewust, te voldoen aan andere menselijke behoeften. Hij gaat verder met te zeggen dat dat het afwijken van de portefeuilletheorie kan helpen voldoen aan die andere behoeften.

Aan welke behoeften zouden beleggers kunnen proberen te voldoen door af te wijken van de portefeuilletheorie? Er zijn aanwijzingen dat individuele beleggers afwijken van de portefeuilletheorie omdat die manier van beleggen hen dezelfde vorm van plezier of vermaak biedt als bij het gokken. Interessanter is echter dat er bewijs is dat individuele beleggers zowel gokken als afwijken van de portefeuilletheorie om aan veel diepgaander behoeften te voldoen dan entertainment.

Evolutionaire psychologen hebben ontdekt dat jonge alleenstaande mannen de neiging hebben om veel meer risico's te nemen dan anderen, en ze nemen deze risico's om een sociale status te verkrijgen of om hun kansen op het verwerven van een partner te vergroten. Ditzelfde patroon is aangetoond dat het van toepassing is op het nemen van financiële risico's. In een aantal evolutionaire psychologische experimenten, mannen (maar niet vrouwen) die zijn voorbereid om te concurreren voor de status of voor partner acquisitie nemen risicovollere financiële beslissingen dan wanneer ze niet zijn voorbereid.

Voortbouwend op deze experimenten, Stephen Billion liep een online experiment om te testen of mannen die werden geprimed voor mate acquisitie afgeweken van de portefeuille theorie meer dan mannen die niet zo geprimed waren. Hij vond dat zij die voor partneraanwinst werden voorbereid in feite onder - diversifieer meer dan mensen die niet zo geprimed waren. De resultaten zouden met voorzichtigheid moeten worden genomen, echter, aangezien het experiment de eerste was om evolutieve psychologietest te gebruiken of een eerste resultaten van de partneraanwinst in grotere onder - diversificatie.

Aangehaald van: Reguleren van pensioensparen: een evolutionaire psychologische benadering (2019), Stephen Billion. (Europees Doctoraat in Recht en Economie Programma)

Stephen Billion