Ferry Koster benoemd tot hoogleraar Werk en Instituties

Digitalisering, robotisering, globalisering, flexibilisering: wie van een afstand kijkt, komt al snel tot de conclusie dat we in een compleet nieuwe wereld van het werk terecht zijn gekomen. Of dat zo is onderzoekt prof. dr. Ferry Koster. Hij is per 1 maart 2021 benoemd bij de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) tot hoogleraar Werk en Instituties: Technologische en Sociale Innovatie.

In zijn onderzoek richt Koster zich op vraagstukken rondom de gevolgen van technologische ontwikkeling voor werk en de organisatie ervan, zie de opkomst van platformwerk zoals bijvoorbeeld Uber en maaltijdbezorgdiensten, en autonomie in het werk. Daarbij legt hij de nadruk hoe werkenden, werkgevers en de overheid met technologie.

Koster wil daarbij laten zien hoe die technologische veranderingen, zoals slimme apparaten en digitalisering, worden gevormd door die betrokkenen. Uitgangspunt in dat onderzoek is dat sprake is van wederzijdse beïnvloeding. In plaats van te denken dat de technologie bepaalt hoe werk en organisaties eruitzien, betekent dit dat de uitkomst het resultaat is van hoe betrokken omgaan met die technologie en het bijvoorbeeld al dan niet gebruiken in hun werk. In dit interdisciplinaire onderzoek zoekt hij naar het bij elkaar brengen van wetenschap en praktijk.

Over Ferry Koster

Prof. dr. Ferry Koster promoveerde in 2005 aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) bij het Interuniversity Center for Social Science Theory and Methodology (ICS). Vanaf 2010 was hij Universitair Hoofddocent Arbeid, Organisatie en Management bij de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB). Van 2015-2018 bekleedde hij een bijzondere leerstoel op het gebied van Innovatieve Samenwerking (bij TIAS School for Business and Society).

Voor zijn onderzoek verwierf hij verschillende beurzen, zoals een NWO/TOP-subsidie (Sustaining Employability), en gaf hij leiding aan een aantal onderzoeken op het gebied van samenwerkingsrelaties tussen MKB’ers en innovatief HR-beleid. Als programmadirecteur van de master Sociologie en als coördinator van de master Arbeid, Organisatie en Management (AOM) zet hij zich in voor de kwaliteit van het onderwijs. In die rol is hij ook een van de initiatiefnemers van de recent gestarte master Organisational Dynamics in the Digital Society (ODDS). Ook maakt hij deel uit van de redactie van Mens en Maatschappij.

De leerstoel maakt onderdeel uit van het Departement Bestuurskunde en Sociologie van de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB).

Marjolein Kooistra, mediarelaties ESSB, 06 83676038, kooistra@essb.eur.nl