Frans: Bon ton of boring?

Het gaat niet goed met het Frans in Nederland. Steeds minder leerlingen kiezen het vak op school en steeds minder Nederlanders spreken Frans. Ook verschenen de afgelopen jaren minder boekvertalingen uit het Frans. Vaak betreurt men dit. Sociologe Marjolijn Voogel analyseert en verklaart in haar proefschrift de huidige stand van zaken. Ze promoveert vrijdag 12 januari 2018 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Voogels proefschrift gaat over de ontwikkeling van het Frans in onderwijs en uitgeverij in Nederland. Vaak wordt vaak gesteld dat er sprake is van een plotse teloorgang van het Frans in Nederland en de wereld. Voogel laat zien dat het anders zit: het Frans bleef in Nederland juist veel langer belangrijk dan te verwachten viel op grond van de verzwakte positie van het Frans in de wereld en het dalend aantal gebruikers. Dat heeft te maken met het prestige van het Frans.

Engels in plaats van Frans
Steeds minder leerlingen kiezen Frans in hun eindexamenpakket. Op sommige scholen is Frans zelfs uit het curriculum geschrapt. Andere vakken zouden nuttiger zijn, en veelal gaat men ervan uit dat het Engels tegenwoordig volstaat. Naast het feit dat minder Nederlanders Frans lezen, daalde de afgelopen decennia ook het aantal boekvertalingen uit het Frans. Velen betreuren deze vermeende teloorgang van het Frans. Dat hangt samen met de geschiedenis van het Frans in Nederland. Lange tijd waren de Nederlandse ogen gericht op de ontwikkelingen in Frankrijk en koesterde men de Franste taal en cultuur.

Het proefschrift is het verslag van een historisch sociologisch onderzoek. Het vertelt hoe het Frans zich vanaf de Middeleeuwen wist te versterken in de Nederlandse samenleving, en waarom die taal vanaf de achttiende eeuw meer en meer onder vuur kwam te liggen. Maar ook verklaart het waarom het Frans zijn prestigieuze positie lang wist te behouden.

‘Bon ton of Boring?’ biedt inzicht in de werking van globalisering en de mogelijke gevolgen voor mensen en instituties.

Over Marjolijn Voogel
Marjolijn Voogel studeerde Frans en sociologie. Ze werkt als uitgever, onder meer voor Amsterdam University Press, Malmberg (Sanoma Learning & Literature) en Kluwer (Wolters Kluwer). Daarnaast was zij een tijdlang hoofdredacteur van Sociologie Magazine.

Meer informatie

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, 010 4081216 of press@eur.nl