Gabber, XTC en Paul Elstak in Studio Erasmus

Studio Erasmus is de maandelijkse talkshow van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit. Met interviews, minicolleges en livemuziek. Op dinsdag 12 april 2016 volledig in het teken van het enige echte culturele exportproduct van Rotterdam: gabber.

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Op dinsdag 12 april in de Rotterdamse Schouwburg, staan oa op het programma:

• Wie maakte de eerste hardcoreplaat? – Paul Elstak, hardcore-DJ van het eerste uur, reconstrueert het ontstaan van gabber, van Parkzicht tot de Energiehal (inclusief een minicollege in vijf platen)
  • Is gabber wel zo Rotterdams? – Cultuurwetenschapper Arno van der Hoeven over nostalgie, cultureel erfgoed en identiteitsvorming
  • De uitvinding van de XTC – Jan Danser (hoogleraar Farmacologie, Erasmus MC) en Jaap de Vlieger (voormalig drugsexpert Politie Rotterdam-Rijnmond) over de opkomst, de werking, de beeldvorming en de georganiseerde misdaad achter partydrugs
  • Houdt Rotterdam niet van ‘hoge cultuur’? – Minicollege door Koen van Eijck, hoogleraar Culturele Leefstijlen

Verder een deconstructie van het hakken in een performancekunstwerk van choreograaf Lisa Vereertbrugghen en een interview met studentondernemer Julien Bruins, die met Celestial Footwear een schoen introduceerde waar elke gabber op slag verliefd op zou worden. De muziek wordt verzorgd door DJ (en criminoloog) Bram Peper jr.

Kaalgeschoren hoofden, trainingspakken en Nike Air Max-schoenen. Gabber, als muziekstroming ontstaan rond 1990, groeide uit tot dé subcultuur van de jaren negentig. In Rotterdam werd de kiem gelegd, waarmee gabber beschouwd wordt als het enige succesvolle culturele exportproduct van de stad.

Deze gabbereditie van Studio Erasmus wordt georganiseerd in het kader van ‘Rotterdam viert de stad!’, de culturele manifestatie ter gelegenheid van 75 jaar wederopbouw.

Studio Erasmus wordt ook uitgezonden door OPEN Rotterdam (frequenties).

Dinsdag 12 april 2016 | 20.30 – 21.45 uur (inloop met optreden vanaf 20.00 uur)| Foyer Rotterdamse Schouwburg| Toegang gratis, reserveren mogelijk via www.sgerasmus.nl