Gaming, Economie of toch liever Geneeskunde?

Erasmus Junior College bij Erasmus MC
Vera Bosch

Kun je leven zonder hersenen? En hoe lang duurt een opleiding tot dokter eigenlijk? Beide vragen kreeg prof.dr. Peter van der Spek na zijn opening van het Erasmus Junior College in het Erasmus MC voor meer dan 110 basisschoolleerlingen. Het programma bestrijkt diverse disciplines en is ontwikkeld door het Wetenschapsknooppunt van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Op 6 februari was de aftrap van de lessenreeks in Geneeskunde in het Erasmus MC.

In zijn openingscollege bespreekt hoogleraar bio-informatica Peter van der Spek talloze hedendaagse ziektebeelden en legt uit wat het Erasmus MC hiermee doen. Hij houdt het niet enkel bij de rol van de artsen in het ziekenhuis, want "het zijn natuurlijk niet alleen dokters die hier werken, maar ook laboranten, mensen in de logistiek, secretariaten waar administratie gedaan wordt, allerlei soorten banen zijn hier te vinden." Van der Spek vertelt:"Dit soort projecten zijn denk ik heel belangrijk, speciaal voor kinderen van deze leeftijd, om een beeld te kunnen vormen van wat ze later zouden kunnen en willen doen."

Peter van der Spek

"In het ziekenhuis werken niet alleen dokters, maar bijvoorbeeld ook laboranten en logistieke medewerkers."

De deelnemende scholen hebben de keuze uit een aanbod van de disciplines Filosofie, Economie, Rechten, Gaming, Psychologie en Geneeskunde. Na het openingscollege start een lessenreeks van zes weken, waarbij de leerlingen colleges krijgen van studentdocenten. Studentdocent Wouter van Wessel legt uit: "Bij de Geneeskunde-versie staan we stil bij de verschillende onderdelen van de geneeskunde. Zo gaan we onder andere behandelen wat KNO-artsen doen en kijken we wat een ziekte zoals kanker nu precies is. Daarnaast gaan de kinderen zelf ook een eigen proefje of onderzoekje doen en brengen we een bezoek aan het Natuurhistorisch Museum."

Prof.dr. Peter van der Spek

Afdelingshoofd Bio Informatics, Erasmus MC

Leerlingen stimuleren voor de wetenschap

Het Erasmus Junior College is een initiatief van het Wetenschapsknooppunt van de Erasmus Universiteit Rotterdam, met als doel onderzoekend leren bij leerlingen in het basis- en middelbaar onderwijs te stimuleren. Niet alleen door lesmateriaal aan te bieden voor in de klas, maar ook door scholen te verwelkomen op de universiteit.

Volgens docente Rianne van de Prinses Julianaschool in Gouda werkt dit ontzettend goed: "Je ziet absoluut dat er interesse gewekt wordt. Ik merkte bijvoorbeeld bij de lessen in Rechten, waarbij vrij belangrijke vraagstukken aan bod kwamen over hoe iemand berecht zou moeten worden, dat het de kinderen echt aan het denken zet. Degenen die hieraan meedoen zijn de kinderen voor wie het gewone curriculum op de basisschool niet uitdagend genoeg is, maar bij het Erasmus Junior College moeten ze wat meer hun best doen en zie je dat ze echt gemotiveerd en geprikkeld worden."