Scholieren in de collegebanken over ondernemerschap

Wetenschapsknooppunt Voortgezet onderwijs
?

Ondernemen zit de Erasmus Universiteit in de genen, het waren immers havenbaronnen die aan de wieg van de universiteit stonden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit thema ook terugkomt in de programmering van het Wetenschapsknooppunt Erasmus Universiteit, dat wetenschap brengt naar het basis en voortgezet onderwijs. Het Erasmus Discovery Programme is een van die programma’s voor de onderbouw van het vwo en gaat in op ‘Ondernemerschap’.

College dr. Ingrid Verheul

Tijdens het introductiecollege donderdag 24 januari ‘Ondernemerschap’ staat ondernemerschapsexpert dr. Ingrid Verheul voor de collegezaal vol middelbare scholieren. Verheul is universitair docent en onderzoeker op het gebied van ondernemerschap bij de Rotterdam School of Management en schreef een proefschrift over vrouwelijk ondernemerschap. Ook onderzoekt ze ondernemerschap vanuit psychologisch perspectief.

Zelf aan de slag

In haar college ‘Ondernemen: hoe doe je dat?’ behandelt Verheul onderwerpen als: Waar moet je allemaal rekening mee houden bij het opzetten en runnen van een onderneming? En wanneer heb je succes? Daarna krijgen de scholieren workshops over investeren en onderhandelen, waarna ze zelf aan de slag gaan met wetenschapsvaardigheden. Ze worden daarbij begeleid door EUR studenten. De middag wordt afgesloten met een quiz.

Wetenschap in de klas

Met het Erasmus Discovery Programme maken leerlingen van de onderbouw van het voortgezet onderwijs kennis met wetenschap en de Erasmus Universiteit. Ze gaan aan de slag met academische vaardigheden die ze later nodig hebben en maken kennis met studenten. Het biedt ook een inkijkje in beroepsmogelijkheden in het kader van de profielkeuze (en studiekeuze) en de scholieren leren meer over studeren aan een universiteit. Elk jaar volgen 800 middelbare scholieren het programma.

Universitair Docent
Dr Ingrid Verheul

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl