“Gulle gever heeft geen idee of gift effect heeft”

Gulle gever heeft geen idee of gift effect heeft”

De impact van een donatie verschilt enorm tussen goede doelen. Waar het ene goede doel met duizend euro wellicht een paar levens voor slechts een paar jaar weet te verlengen, spaart het andere goede doel met exact hetzelfde bedrag wel 950 levensjaren. Het is dus van belang dat goede doelen beter het effect van hun inspanning in kaart brengen, aldus promovenda Kellie Liket van Erasmus School of Economics. In verschillende media legt zij uit dat de impact van donaties verschilt tussen goede doelen en waarom deze impactmeting zo belangrijk is.

Goede doelen zijn volgens Liket doodsbang om het verwijt te krijgen dat er teveel geld aan de strijkstok blijft hangen. “Daarom is het voor de organisaties niet aantrekkelijk te investeren in relatief dure evaluaties. ”Nieuwsbrieven en jaarverslagen waarin goede doelen vertellen wat ze met het donateursgeld hebben gedaan, geven volgens Liket weinig inzicht.

"Goede doelen vertellen graag anekdotes: ze tonen een plaatje van een meisje in Afrika en vertellen hoe haar leven fantastisch is verbeterd. Of ze vertellen dat ze vijftig scholen hebben gebouwd, maar op basis van dat soort informatie kun je nog niet zeggen wat de werkelijke gevolgen zijn voor de mensen die daar wonen."

“Bedrijven dienen hun mvo-beleid te richten op specifiek die gebieden waar zij verschil kunnen maken. De keuzes dienen te worden gebaseerd op de bestaande kennis over wat wel en wat niet werkt. Essentieel daarvoor is dat de impact van de initiatieven op een gedegen manier wordt gemeten, ook al zijn daar kosten aan verbonden."

Bij Radio 1 zegt Liket dat je als donateur zeker wel veel macht hebt. "Je moet namelijk alleen maar aan organisaties geven die fatsoenlijk evalueren en die voor jouw euro zoveel mogelijk maatschappelijk goed kopen. Dus dat zijn organisaties die zelf gedegen evaluaties laten uitvoeren, het liefst door een onafhankelijke partij. En daar kun je op sturen en als we daar op gaan sturen dan gaan steeds meer goede doelen organisaties toch meer geld besteden aan het doen van zulke evaluaties. Op dit moment zijn dat er te weinig, in de houdgreep gehouden door de donateurs."

Klik hier voor het artikel op de website OneWorld.nl, 25 mei jl.

Klik hier voor het artikel op de website van Vice Versa, 24 april jl.

Klik hier voor het hele geluidsfragment bij het Radio Rijnmond programma 'De massagestoel', 17 april jl.

Klik hier voor het artikel op de website van Vice Versa, 17 april jl.

Klik hier voor het artikel op de website van Vice Versa, 11 april jl.

Klik hier voor het artikel op de website van Vice Versa, 7 april jl.

Klik hier voor het hele interview bij BNR Nieuwsradio, 7 april jl.

Klik hier voor het hele interview bij Radio 1, 7 april jl.

Klik hier voor het hele artikel in de Trouw, 7 april jl.

Klik hier voor het hele artikel in het Nederlands Dagblad, 5 april jl.

Klik hier voor het hele artikel op de website nu.nl, 5 april jl.

Klik hier voor het hele artikel in Het Financieele Dagblad, 3 april jl.

Erratum: abusievelijk wordt in de laatste alinea een bedrag van 175 miljard vermeld, dit moet 1,75 miljard zijn.

Klik hier voor het hele fragment van het radioprogramma ‘De Kennis van Nu’ (Radio 5), 2 april jl.

Klik hier voor het hele artikel op de website van het forum Filanthropium, 1 april jl.

Klik hier voor het hele fragment van een interview met Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly (NVSQ), april jl.

Op 11 april verdedigde Kellie Liket haar proefschrift ‘Waarom “goed” doen, niet goed genoeg is. Essays over maatschappelijke impactmeting’.

Het PhD-onderzoek van Kellie Liket is gepubliceerd binnen de ERIM PhD series. ERIM is het gemeenschappelijke onderzoeksinstituut van de Rotterdam School of Management (RSM) en Erasmus School of Economics (ESE) van de Erasmus Universiteit Rotterdam.