Het Bruto Vrijwilligersproduct van Nederland loopt in de miljarden

ANP/Hollandse Hoogte/ Robin Utrecht

Jaarlijks doen bijna 7 miljoen mensen in Nederland vrijwilligerswerk. Een fors aantal, maar de vraag naar vrijwilligers blijft groot en er is een tekort is aan hulpkrachten. Lucas Meijs, hoogleraar vrijwilligerswerk aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) berekent voor het FD wat vrijwilligerswerk ons land oplevert en dat loopt in de miljarden.

In Nederland is het percentage vrijwilligers ruim 44 procent. Vergeleken met andere landen is dit veel, daar komt het percentage vaak niet boven de 20 procent uit. Meijs heeft een oplossing voor het vergroten van de poule van vrijwilligers: “Vrijwilligerswerk is nog vaak een activiteit van witte hoogopgeleide personen uit dezelfde kring. Laagopgeleiden denken ten onrechte dat ze het niet kunnen en mensen uit migrantengroepen sluiten zichzelf uit, maar worden ook uitgesloten. Daar is een wereld te winnen.”

Bruto vrijwilligersproduct (bvp)

Wat de waarde is van deze bedrijvigheid? Lucas Meijs doet voor het FD een poging is om een bruto vrijwilligersproduct (bvp) te berekenen. 'Het gaat natuurlijk voor een belangrijk deel om de sociale waarde, maar ik bekijk het nu even puur economisch en ga uit van de vervangingswaarde. De gemiddelde vrijwilliger werkt vier uur per week. Dan vormen tien vrijwilligers één fte, namelijk 10 keer vier uur is veertig uur. Ga voor de veiligheid uit van 6 miljoen vrijwilligers, dan kom je uit op 600.000 volledige banen.' Het ligt er vervolgens aan, zegt Meijs, of je dat aantal vermenigvuldigt met het minimumloon of een modaal inkomen.

Het minimumloon bedraagt €1725 per maand. Maal twaalf betekent dat €20.700. Vermenigvuldig dat bedrag dan weer met 600.000 banen en het resultaat is €12,4 miljard. Op basis van een modaal inkomen kom je uit op het duizelingwekkende bedrag van €22,8 miljard.

In het FD lees je meer over hoe vrijwilligerswerk meer structureel kan worden gefinancierd.