Hoogleraar Lucas Meijs haalt fondsen binnen voor vier Erasmus+ projecten

Erasmus campus high view
Lucas Meijs

Eén fonds binnenhalen voor een Erasmus+ is al heel wat. Twee is buitengewoon. Maar Lucas Meijs, hoogleraar strategische filantropie en vrijwilligerswerk aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) heeft onlangs fondsen verworven voor vier projecten, die zowel direct als indirect maatschappelijke impact maken. De projecten van zullen nieuwe kennis brengen op het gebied van vrijwilligerswerk; hoe best practices kunnen worden aangeleerd, vrijwilligerswerk kan worden aangemoedigd, de impact op duurzaamheid kan worden vergroot en individuen kunnen worden gesterkt in hun vrijwilligerswerk tegen armoede.

De vier projecten

Erasmus+ is een EU-programma dat financiële steun verleent aan onderwijs-, opleidings-, jeugd- en sportprojecten in heel Europa. RSM zal samenwerken met de verschillende consortia om deze projecten, die in totaal iets meer dan 1 miljoen euro bedragen, te verwezenlijken. Op dit moment, en voor de komende vijf jaar, zullen de Erasmus+-subsidies zich richten op sociale integratie in een reeks projecten op het gebied van service learning. Alle vier Erasmus+ projecten die zijn toegekend aan Lucas Meijs en Ivo Geers, onderzoeker global business and sustainability, zijn gericht op het verbeteren van de samenleving door middel van gerichte acties.

Een leermechanisme voor maatschappelijke empowerment

SLIDE: Servicelearning as a pedagogy to promote inclusion, diversity and digital empowerment

Serviceleren is een onderwijsbenadering die praktijkgericht werk combineert met theorie. Studenten doen vrijwilligerswerk bij een organisatie - meestal een non-profit- of sociale organisatie - terwijl ze studeren, waardoor ze kunnen leren en reflecteren op de ervaring in de klas. De resultaten van SLIDE zijn belangrijk voor zowel onderwijsinnovatie als de strategie van Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) 'Impact at the core'. Coördinator van SLIDE is het Universitair Centrum Sint-Ignatius Antwerpen (UCSIA).

Bewuster worden van bewust inkopen

VoW: Volunteering for a sustainable World! Increasing volunteering skills for global sustainability through experiences in the European fair-trade sector

Bijna per definitie is al het vrijwilligerswerk dat bij meer dan één organisatie wordt gedaan, verbonden met één of meer duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG's). Maar door het werk van vrijwilligers aan nog meer SDG's te koppelen, kan de algehele positieve impact van het werk worden verbeterd. In dit project werken Lucas Meijs en Ivo Geers samen met projectleider Altromercato Impresa Sociale uit Bolzano, Italië.

Naast Altromercato zijn ook het Italiaanse nationale vrijwilligersnetwerk en de Oxfam fair trade organisaties uit Oostenrijk, Spanje en België bij het project betrokken. In Nederland zal het team samenwerken met het NOV (Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk) om de impact verder uit te breiden naar meer organisatorisch betrokken vrijwilligers.

De lat voor vrijwilligersmanagement in Europa hoger leggen

RSM is coördinator voor EVI-DEMS: Enhancing Volunteer Impact – Developing European Management Standards project

Aangezien dit project grenst aan de belangrijkste expertise van vrijwilligersmanagement, raakt het dicht bij huis voor Prof. Meijs en zijn team. Hier verschilt vrijwilligersmanagement in veel opzichten van het managen van betaald personeel. In de publieke media gaat de meeste aandacht uit naar de vraag waarom mensen vrijwilligerswerk doen, terwijl de nadruk eigenlijk zou moeten liggen op organisatorische aansturing. EVI-DEMS zal een Europees (post-ervarings)curriculum over vrijwilligersmanagement ontwikkelen. Dit curriculum zal de cursussen omvatten die moeten worden ontwikkeld en de broodnodige documenten omvatten om het beroep van vrijwilliger te professionaliseren.

Verbetering van gemeenschappen door het buddy-systeem

Empowerment buddyship for poverty alleviation – understanding volunteer mobilisation, training needs and societal added value

Prof. dr. Meijs werkt in dit project samen met ArmenTeKort in Antwerpen, België, om vrijwilligers te leren en aan te moedigen hoe ze nieuwe relaties kunnen aanknopen met medeburgers. Dit project koppelt mensen met verschillende economische en sociale achtergronden aan elkaar, zodat zij van elkaar kunnen leren en hun algemene perspectieven en levens kunnen verbeteren. Onderdeel van het project is het leggen van relaties tussen het ArmenTeKort en het Rotterdamse netwerk Rotterdam Arm-in-Arm tegen armoede.

Een echt verschil maken in de wereld

Deze vier projecten zijn proefprojecten. Als ze succesvol blijken te zijn, kunnen andere landen de projecten uitrollen over hun eigen gemeenschappen. Lucas Meijs zet zich in voor effectief vrijwilligerswerk in de wereld. Zoals uit zijn eerdere werk blijkt, wordt het verschil gemaakt wanneer effectief en goed geleid vrijwilligerswerk plaatsvindt. Dit is precies wat professor Meijs en zijn team van RSM willen bereiken nu zij aan de vier Erasmus+ projecten beginnen.

Bron: rsm.nl