Het effect van licht op wildplassers

Het Paleis op de Dam is de favoriete plaats voor wildplassers in onze hoofdstad. Reden voor Robert Dur, hoogleraar Economie aan Erasmus School of Economics, om onderzoek te doen naar het effect van licht op wildplassers en verlichting te installeren rondom het paleis.

'Wij doen onderzoek naar menselijk gedrag. In laboratoriumsettings is weleens onderzocht welke rol licht speelt bij illegaal gedrag. Dan lieten ze studenten in een grote ruimte spellen doen waarbij je elkaar kunt misleiden. En dan bleek dat mensen meer gingen jatten en bedriegen als het licht gedimd was. Wij wilden weten of dat in werkelijkheid ook zo is.' Aldus Robert Dur.

Klik hier om het volledige artikel in Erasmus Magazine, d.d. 22 december 2016 te lezen.