"Het heeft me veel opgeleverd:..."

Alumni Opleiding: Participatie - Kunde en Kunst van een goede samenwerking

Erasmus Academie biedt de opleiding "Participatie: Kunde en Kunst van een goede samenwerking" dit najaar voor een 2e keer aan wederom in nauwe samenwerking met haar partners: GovernEURRePolis en de ESSB Academy

Wij zijn ontzettend benieuwd wat de opleiding (editie Najaar 2020) onze alumni heeft gebracht. Drs. Ank Sneekes en drs. Els van Betten, regisseurs bij Habion, vertellen over hun ervaringen en welke invloed deze opleiding heeft gehad in hun professionele carrière. Deze editie heeft vanwege de Covid-19 epedemie volledig online plaatsgevonden. De 2e editie die start op 1 oktober 2021 zal klassikaal plaatsvinden mits de RIVM richtlijnen het toestaan. Wie weet raak ook jij geïnspireerd om deze opleidng bij ons te volgen!

Ank Sneekes, drs.
Els van Betten, drs.

Lees hieronder hoe Ank en Els deze opleiding hebben ervaren en wat het hen heeft gebracht.

Waar worstelde je mee, waarom was je op zoek naar deze opleiding?
o   Ank: Wij zijn bezig met een omslag binnen Habion waarbij het ‘thuismaken’ een belangrijke rol heeft. Onze doelgroep is ouderen. Wat ik wilde was graag praktijk en theorie beter combineren, en deze opleiding bood dat.
o   Els: Ik wil blijven leren en werk in de praktijk vaak met groepen.

Waarom koos je ervoor om de opleiding te volgen bij Erasmus Academie?
o   Ank: Omdat ik hele goede ervaringen heb met Erasmus Academie, ik heb ook Transitiemanagement van Jan Rothmans hier gedaan. Echt een aanrader!
o   Els: Via mijn collega's hoorde ik dat ze erg tevreden waren over Erasmus Academie (zij hebben er ook eerder een opleiding gevolgd).

Hoe ben je bij ons terecht gekomen?
o   Ank: Ik had al eerder een opleiding bij jullie gevolgd en was zeer tevreden hierover.
o   Els: Via collega's.

Wat zou je hebben tegen gehouden om de opleiding te volgen?
o   Ank: Interactie met de anderen vind ik heel belangrijk, als dat er niet zou zijn zou ik het niet doen. Nu was het online, maar was prima.
o   Els: De tijdsinvestering naast mijn volle baan.

Waarom was het de investering waard, wat heeft het je opgeleverd?
o   Ank: Nieuwe inzichten vanuit diverse theorieën die je met de praktijk kunt verbinden. Het geeft veel meer kader en handvatten aan waar je mee bezig bent.
o   Els: Het heeft me veel opgeleverd: energie, kennis, de spirit om door te gaan en (opnieuw) het besef dat wat we doen ertoe doet en belangrijk is.

Waar profiteer je het meest van na afronding van de opleiding?
o   Ank: Van de opgedane kennis/theorie en het toepassen hiervan. Tevens de kennis dat anderen hier ook mee worstelen en dat je het nog vanuit andere invalshoek kunt benaderen.
o   Els: De theorie rondom participatie en kennis omzetten naar de casuïstiek in de praktijk.

Zou je de opleiding aan anderen aanbevelen en zo ja, waarom?
o   Ank: Zeker, was leerzaam, goed om met elkaar te sparren en erg leuk om te doen.
o   Els: Zeker; heb ik ook gedaan. Alle collega’s met dezelfde functie moeten nu verplicht deze opleiding volgen. Het maakt duidelijk dat je impact kan en moet blijven maken en dat het (participatie) geen onzin is.

Wat miste je aan de opleiding, zou je nog willen toevoegen?
o   Ank: Ik zou nog meer verbinding tussen mijn eigen praktijk en de theorie willen leggen door middel van intervisie tussendoor of met een klein groepje.
o   Els: Ik miste in coronatijd het “live” discussiëren met elkaar, het informele contact. Ik zou bijvoorbeeld ook werkbezoek willen doen en dan daar de theorie aan koppelen.

Zou je nog een opleiding bij ons volgen en zo ja, welke lijkt je interessant en waarom?
o   Ank: Zeker. Ik zou in het vervolg graag iets met psychologie of culturele antropologie willen doen.
o   Els: Ja, ik heb nog niet naar het opleidingsaanbod gekeken, maar wil ik zeker. Ik wil mezelf blijven ontwikkelen.

Heb je nog een tip of opmerking om toe te voegen aan dit interview?
o   Ank: Jullie spelen goed in op maatschappelijke vraagstukken en verbinden theorie en praktijk goed!
o   Els: Blijf zo goed met die leuke docenten! Fijne begeleiding!

Heb je nu ook het gevoel dat deze opleiding nuttig voor jou zou kunnen zijn? Klik dan hier voor meer informatie over de opleiding!

Meer informatie over deze opleiding en de mogelijkheid tot inschrijven, vind je hier.