Het voetbaldebat

Het Belgische en Nederlandse clubvoetbal probeert te overleven. Thomas Peeters, sporteconoom en tevens universitair docent verbonden aan de capaciteitsgroep Toegepaste Economie van Erasmus School of Economics, geeft naast twee andere sporteconomen zijn visie op de toekomst van voetbal.

‘’Financial fair play laat sommige investeringen nog steeds toe. Het ‘football-related income’ moet gelijk zijn aan de ‘football-related  expenses’ van de club, zegt UEFA. In die uitgaven is ruimte voor het verbeteren van de faciliteiten die op de lange termijn de groei van de club en het voetbal ten goede komen, zoals in het stadion en de jeugdopleiding. Spelersionen en transferuitgaven vallen niet onder deze uitzonderingen. Wat Chelsea en Manchester City de afgelopen jaren hebben gedaan met transfergelden, dat is nu niet meer mogelijk.’’Aldus Peeters over de mogelijkheden voor consistente groei.

Zie hieronder voor het volledige artikel zoals verschenen in Sport & Strategie, d.d. 2 mei 2016.