Hoogleraar Thea Hilhorst: “Geef Oekraïners de boodschap dat de rest van de wereld meekijkt”

ANP/EPA/SERGEY DOLZHENKO

Veel mensen vragen zich af hoe ze de bevolking van Oekraïne nu kunnen helpen. Volgens hoogleraar humanitaire studies Thea Hilhorst van het International Institute of Social Studies (ISS) kan dat op verschillende manieren: “De waarde van solidariteit uiten op sociale media wordt onderschat.”

In een interview met de Belgische krant De Morgen zegt ze: “Je kunt financieel een steentje bijdragen. Het Rode Kruis heeft al een hulplijn opgestart waarop mensen geld kunnen overmaken. Je kunt natuurlijk ook humanitaire organisaties of mensen ter plekke iets toesturen.”

Steun betuigen op sociale media

“Daarnaast kun je natuurlijk zelf nieuws lezen en correcte informatie delen. Op sociale media kun je ook je solidariteit met Oekraïne uiten of petities tekenen. De waarde daarvan wordt onderschat. Of je kunt Oekraïense mensen hier op straat aanspreken en steun betuigen. Het gaat erom dat we hen de boodschap geven dat de rest van de wereld meekijkt en dat we hen niet vergeten.”

Humanitaire gevolgen

Hilhorst geeft aan bang te zijn voor een humanitair drama als het conflict lang aanhoudt. Over of wij ons ook moeten voorbereiden op de komst van vluchtelingen zegt ze: “Als je naar andere conflicten kijkt, dan zie je dat 95 procent van de mensen zich in een buurland vestigt. De meeste mensen uit Syrië trokken naar Libanon of Jordanië, vanuit Zuid-Soedan ging men vooral naar Kenia. Of dat hier ook het geval zal zijn, is moeilijk te zeggen. Er is natuurlijk een landroute vanuit Oekraïne naar West-Europa. En de vraag is ook of het op dit moment veilig is om in de buurlanden onder te duiken, want landen als Letland voelen zich natuurlijk zelf bedreigd door Rusland.”

Hulp bieden

Heeft het wel zin om geld te doneren aan hulporganisaties? Kunnen zij nu wel hulp bieden in het conflictgebied? Hilhorst: “Op dit moment zie je een groot onderscheid tussen de gebieden die door de Oekraïense overheid gecontroleerd worden, en die waar de Russische separatisten de macht hebben. Het is dus de vraag wat gebeurt als meer gebieden in pro-Russische handen vallen. Behalve de vraag of ze toestemming krijgen van de autoriteiten die in dat gebied de macht hebben, is het inderdaad ook de vraag of het niet te gevaarlijk is. De ene organisatie maakt daar andere afwegingen dan andere. In geval van nood proberen organisaties dan vanaf afstand hulp te verlenen. En er is de mogelijkheid om noodpakketten te sturen die door lokale organisaties verdeeld worden. Maar dan moet je daar wel toestemming voor krijgen.”

Lees het gehele interview op De Morgen.