Hulp bieden aan Oekraïners? ''Praat ook met je Russische collega''

Oekraine vlag conflict

Je hoeft niet alleen de portemonnee te trekken om hulp te bieden aan Oekraïners. “Vraag aan je Oekraïense collega hoe het met hem of haar gaat”, zegt Thea Hilhorst, hoogleraar Humanitaire Studies in Trouw. “Uitingen van solidariteit zijn ongelooflijk belangrijk.”

Laat zien dat je solidair bent

“Praat op sociale media met Oekraïners. Ga naar een demonstratie. Vraag aan je Oekraïense collega hoe het met hem of haar gaat. Spreek je uit. Dat wordt enorm gewaardeerd. Dat ze merken dat er mensen solidair met ze zijn. Dit biedt troost.”

Vergeet Russische naasten niet

''Denk niet alleen aan de Oekraïners. Praat ook met je Russische collega. Daar zit schaamte, boosheid, verdriet en angst. De Russische bevolking heeft hier niet om gevraagd”, vervolgt hoogleraar Hilhorst. “En informeer bij je Georgische collega die een soortgelijke situatie kent en waarbij de herinneringen nu naar boven komen.” In 2008 viel Rusland Georgië binnen.

Het is ongetwijfeld de vraag waarmee Nederlanders sinds de Russische invasie in Oekraïne in hun hoofd rondlopen: hoe kan ik Oekraïne helpen? “Door contact met hen te zoeken en door geld te geven.”

In Trouw gaat Thea Hilhorst dieper in op de situatie met meer uitleg en adviezen.