“Impact maken begint met het geven van goed onderwijs”

De Community for Learning and Innovation (CLI) biedt docenten MicroLabs aan over de meest uiteenlopende thema’s. Iedereen die lesgeeft aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) kan zijn kennis over specifieke onderwerpen bijspijkeren via deze korte modules. In het MicroLab ‘How to design impact driven education’ leren deelnemers hoe ze concreet vorm kunnen geven aan impactgedreven onderwijs.

Hoe kun je goede tentamenvragen formuleren en hoe beoordeel je die vervolgens; hoe zorg je voor een inclusieve leeromgeving en hoe kun je spelelementen inzetten om studenten nog meer te motiveren? Zomaar een greep uit de onderwerpen van de MicroLabs, die docenten van onze universiteit kunnen volgen. MicroLabs zijn korte how-to-modules over specifieke onderwijskundige vraagstukken, die twee tot vier uur duren. De opzet is hybride en bestaat uit een online voorbereiding en één workshop. In het MicroLab ‘How to design impact driven education’ leren docenten hoe ze lesprogramma’s kunnen ontwikkelen waarbij impactgedreven onderwijs centraal staat.

Jeroen Jansz, director of the Community for Learning and Innovation

Volgens Jeroen Jansz, directeur van de Community for Learning and Innovation (CLI), zijn de MicroLabs die de Erasmus Universiteit Rotterdam aanbiedt uniek in Nederland. De modules spelen sterk in op de behoeften vanuit de faculteiten. Het professionaliseren van docenten is een belangrijke doelstelling van onze universiteit en via de MicroLabs kan dit heel laagdrempelig. Ook doordat ze makkelijk zijn in te passen in het vaak drukke werkschema van docenten. “Wat MicroLabs bijzonder maakt, is dat ze altijd toegesneden zijn op hele concrete vragen die zich voordoen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Docenten leren op basis van hun eigen ervaring een volgende stap te zetten op een manier die bij hen past.”

Wat is impact?

Nu de Erasmus Universiteit Rotterdam sterk inzet op impact maken, bemerkte hij dat er veel behoefte was om hier concreet invulling aan te geven. “Ik raakte met een aantal docenten in gesprek over de missie van de universiteit ‘Creating positive societal impact’, die met grote plakletters op de loopbrug naar de aula is te lezen. Dat riep de vraag op: wat is impact maken eigenlijk en hoe geef je dat vorm in het onderwijs?” Een belangrijk uitgangspunt in het MicroLab is daarom het leren te reflecteren op hoe je impact kan maken met de kennis die je hebt. Dat gaat veel over samenwerking met maatschappelijke partners, maar daar liggen ook valkuilen volgens Jansz. “Zo kun je bij een externe partij of een buurthuis niet binnenkomen met het idee dat je als academicus weet hoe het zit. In de module is er daarom ook aandacht voor deze valkuil.”

Diewertje Houtman, researcher at Erasmus MC

Een van de deelnemers aan deze MicroLab is Diewertje Houtman van het Erasmus MC. Als docent werkt zij in een team van de afdeling Klinische genetica samen aan de ontwikkeling van de nieuwe researchmaster ‘Genomics in Society’, die in september 2022 van start gaat. “Deze master is volledig impactgedreven, dus ik had de behoefte om meer te leren vanuit de theorie over impact driven education. Bij dit type onderwijs is aan de start niet alleen de oplossing onbekend, maar vaak ook het probleem. Daarom moet je studenten vooral begeleiden in het proces en dat is best een omschakeling, ook voor de studenten. Door het MicroLab begrijp ik beter hoe studenten impactgedreven onderwijs ervaren. Ook zij springen in het diepe en gaan iets doen wat onbekend is.”

Rol docent verandert

Haar directe collega Boy Vijlbrief, met wie ze het MicroLab volgde, ziet ook dat het belangrijk is om aandacht te hebben voor de ervaring van studenten en de veranderende rol van docenten. “Wat me erg aansprak in het MicroLab is de hands-on aanpak, waarbij je zelf een casus kan inbrengen. Je komt in aanraking met andere docenten en je gaat met concrete opdrachten aan de slag. Daarnaast is er veel ruimte voor filosofische reflectie op het onderwijs en je rol als docent.”

Volgens Jansz is de rol van de docent sterk aan het veranderen, net als de eisen aan een opleiding.  Toen hij in 2009 bij de universiteit begon, was impact nog nauwelijks een uitgangspunt in het curriculum. Hij is ervan overtuigd dat de hoogste impact wordt gerealiseerd door de duizenden studenten iedere dag opnieuw goed en inspirerend onderwijs te geven. Twee uur tegen een collegezaal aan praten voldoet niet meer: “Als je erin slaagt om studenten gemotiveerd te houden door ze mee te nemen in de impact die hun kennis kan hebben, dan draag je bij aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Daarvoor moeten docenten wel nieuwe vaardigheden leren.”

Boy Vijlbrief, researcher at Erasmus MC

Beide deelnemers bevelen het MicroLab van harte aan aan iedereen die meer impact-gedreven onderwijs wil geven. Vijlbrief: “Het heeft me meer overtuigd dat dit type onderwijs waardevol is. Maar de module is ook relevant als je de behoefte voelt om te reflecteren op het onderwijs dat je nu geeft en in contact wilt komen met docenten van andere disciplines.”