Inspiratie voor beter internationaal onderwijs

Campus Woudestein, Erasmus Building
Teacher with students
Shutterstock

Universitaire docenten die meer willen weten over hoe ze het beste internationale colleges kunnen geven, kunnen nu de tweede editie downloaden van het Handbook on Physical and Virtual Mobility van UNIC.  Jeroen Jansz van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en Astrid Tan van de Ruhr-universiteit van Bochum leggen uit wat dit handboek en UNIC precies zijn.

Jeroen Jansz

College geven met ook internationale studenten in de klas kan anders zijn dan als je alleen lokale studenten hebt. "Sommige docenten denken dat ze dan een heel nieuw college moeten maken, maar dat hoeft niet," zegt Jeroen Jansz, hoogleraar communicatie en media en directeur van het Community for Learning & Innovation aan de EUR.

Kleine dingen veranderen

"Je kan het beste beginnen met het aanpassen van kleine dingen in je colleges,” voegt Astrid Tan eraan toe. Zij is hoogleraar in de filosofie en projectcoördinator van het Centre for Teaching and Learning van de Ruhr-universiteit van Bochum in Duitsland. Beide zijn het erover eens: “Docenten hebben hier soms een beetje steun en hulp bij nodig.”

Astrid Tan

Zowel Tan en Jansz zijn betrokken bij UNIC, een alliantie van tien Europese universiteiten en beide zijn gespecialiseerd in onderwijs in een internationale context. UNIC, de European University of Cities in Post-Industrial Transition, is in 2020 opgericht en wordt medegefinancierd door het Erasmus+ Programme van de Europese Unie. De EUR speelt een coördinerende rol bij de UNIC en ook het secretariaat is er gevestigd. “UNIC biedt een organisatorische benadering voor studenten die in andere Europese landen willen studeren en voor academici die met internationale collega’s willen samenwerken,” legt Tan uit.

Meer uitleggen en flexibeler zijn

UNIC heeft het Handbook on Physical and Virtual Mobility gepubliceerd, de eerste editie in 2021 en een geüpdatete en uitgebreide versie afgelopen september. Het handboek is geschreven voor universitair docenten die inspiratie kunnen gebruiken bij het maken van internationaal onderwijs. De praktische tips en checklists helpen om bestaande colleges te verrijken.

Op de vraag wat voor kleine elementen je dan kunt veranderen om je college aan te passen aan internationale studenten, zegt Tan, die de coördinatie van het handboek doet: “Voorkom misverstanden bijvoorbeeld. Het is goed als docenten zich ervan bewust zijn dat internationale studenten vaak iets meer uitleg nodig hebben over waarom een docent iets doet – dingen die logisch zijn voor de docent en de lokale studenten.”

Iets anders wat je kunt veranderen, is proberen om flexibeler te zijn, voegt Jansz eraan toe. Zelf werkt hij met studenten van 74 verschillende nationaliteiten op zijn afdeling Media & Communicatie. Het is hem opgevallen dat sommige docenten vinden dat internationale studenten bepaalde kennis missen en dat ze daardoor niet mee kunnen doen aan een masterprogramma. “Sommige vakken, zoals statistiek, worden wereldwijd op hele verschillende manieren onderwezen. Daar moet je rekening mee houden.”

"Ze hebben te maken met verschillende kwesties en proberen zich op hun eigen manier aan te passen aan deze veranderingen"

Jeroen Jansz

Economische transities

Naast Rotterdam en Bochum zijn de universiteiten die samen UNIC – de European University of Cities in Post-Industrial Transition – vormen, gevestigd in Bilbao, Cork, Istanboel, Liège, Łódź, Malmö, Oulu en Zagreb.

Al deze steden zitten midden in grote economische omwentelingen, legt Jansz uit. “Ze hebben te maken met verschillende kwesties en proberen zich op hun eigen manier aan te passen aan deze veranderingen.” Voorbeelden van postindustriële uitdagingen zijn hoge werkloosheid, sociale ongelijkheid, een toenemende vraag naar nieuwe beroepen en kwalificaties of zelfs een braindrain zoals in Kroatië.

Virtuele samenwerking

Uitwisseling hoeft niet te betekenen dat je letterlijk in een vliegtuig stapt en elkaar opzoekt. UNIC en ook het handboek benadrukken het belang om mogelijkheden te creëren voor studenten en academici om online samen te werken. Los van de impact op het milieu kunnen veel studenten uit de betrokken steden het zich niet veroorloven om naar een ander land te reizen en daar te wonen tijdens hun studie. Janzs: “Deze steden in transitie zijn ook arme steden.” Het handboek biedt docenten dus ook ideeën over hoe ze virtuele samenwerking kunnen integreren in hun colleges.

UNIC vlaggen

Via UNIC lijkt virtuele internationale samenwerking makkelijker te organiseren voor zowel studenten als onderzoekers. Zo werkten rechtenstudenten van de Koç Universiteit in Istanboel in Turkije onlangs samen met rechtenstudenten van de universiteit van Luik in België bij een vak over internationaal recht. De docenten maakten samen een opdracht voor hen, waarbij ze zaken van het Europese Hof van Justitie moesten analysen en met een gemeenschappelijk statement moesten komen.

Plezier en efficiëntie

“Dit is echt een nieuwe ervaring voor studenten,” zegt Jansz, “maar de docenten vertellen ons ook dat ze veel hebben aan dit soort onderwijssamenwerkingen.” Hij wil graag benadrukken: “Deze manier van werken is ook heel plezierig en efficiënt.” Hij doelt op het feit dat in het verleden dit soort samenwerkingen tussen academici vooral tijdens fysieke conferenties plaatsvond en ondanks dat iedereen op dat moment vaak heel enthousiast was, moest er veel moeite gestopt worden in de follow-up. “Nu we de virtuele connecties al hebben, kunnen we elkaar veel makkelijker vinden.”

Meer dan 1200 docenten hebben het handboek al gedownload. Naast de checklists staan er interessante verhalen uit de praktijk in, voorbeelden van wat de docenten op de partneruniversiteiten al doen. Tan en Jansz raadden docenten ook aan om zich aan te melden voor de online ‘Teaching the Teachers Trainings’ workshops van UNIC.

UNIC Conference 2023

Gemeentebesturen

Niet alleen studenten en onderzoekers werken samen in UNIC, merkt Jansz op: “Voor UNIC is het ook heel belangrijk met gemeenteraden te werken.” Om deze reden is een netwerk van CityLabs ontwikkeld, waarin studenten, onderzoekers en steden samenwerken aan onderwerpen zoals de economie, gezondheid, mobiliteit en diversiteit.

“We willen de wereld van de wetenschap beter verbinden met de burgers om de problemen in de steden en op de universiteiten op te lossen,” concludeert Tan. “Studenten, onderzoekers en de maatschappij zullen hier allemaal baat bij hebben.”

Professor
Meer informatie

Schrijver van dit stuk: Thessa Lageman.

Gerelateerde content
Tijdens een Citylab komen burgers, onderzoekers en de gemeente samen om tot oplossingen te komen. Wat zijn Citylabs precies, en hoe kun je er impact mee maken?
UNIC Citylab March

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen