Internationale conferentie over voedselproblematiek en andere ontwikkelingsthema’s

Internationale conferentie over voedselproblematiek en

Meer dan 400 wetenschappers uit de hele wereld komen op 4 en 5 februari 2016 naar het International Institute of Social Studies (ISS) in Den Haag voor het bijwonen van een grote internationale conferentie. Op de agenda staan discussies, workshops en lezingen over een breed scala van actuele onderwerpen op de internationale ontwikkelingsagenda, zoals klimaatverandering en voedselpolitiek.

Klimaatverandering en -rechtvaardigheid, voedselpolitiek, de opkomst van de BRICS-landen en de weerstand en alternatieve scenario’s door activistische groeperingen; het zijn de actuele onderwerpen die op de agenda staan van de internationale conferentie.

Professor Raj Patel is een van de sprekers bij de conferentie, Hij geldt als een van de belangrijkste intellectuelen van deze tijd. Patel spreekt en publiceert veelvuldig over onder meer het wereld-voedselsysteem. Onder de sprekers ook veel andere gerenommeerde namen: Esteve Corbera (Autonome Universiteit van Barcelona) en Jesse Ribot (Universiteit van Illinois) over klimaatverandering; Olivier de Schutter (Universiteit van Leuven en voormalig VN rapporteur over het recht op voedsel) en Maria Fernanda Espinosa( ambassadeur van Ecuador bij de VN) over internationale handel en verdragen zoals TTIP.

Daarnaast komen bekende activisten op het terrein van klimaatrechtvaardigheid naar Den Haag: Maxime Combes (ATTAC France), Larry Lohman (Corner House, GB) en Godwin Oyo (Friends of the Earth Nigeria). Zij zullen onder meer reflecteren op de laatste ontwikkelingen naar aanleiding van de COP21 Klimaat Top in Parijs afgelopen december.

Meer informatie over het programma en de sprekers, is hier te vinden.

Over het International Institute of Social Studies
Het ISS is een internationaal onderzoeks- en onderwijsinstituut op het gebied van ontwikkelingsstudies. Het ISS is gevestigd in Den Haag en is onderdeel van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Jaarlijks studeren er zo’n 300 tot 400 studenten, voornamelijk uit ontwikkelingslanden, aan het ISS. ISS heeft tevens een groot PhD programma.

Sandra Nijhof, E sandra.nijhof@eur.nl, 070 4260419 of 06 51266151