Inzicht in vakmanschap voor financieel adviseurs

Een redelijke vergoeding voor een waardevol advies. Dat is wat het nieuwe verdienmodel in financieel advies vraagt nu de provisies op afgesloten verzekeringen grotendeels zijn verdwenen. Om ondernemers ook daadwerkelijk te laten betalen voor advies is vakmanschap in de breedste zin van het woord nodig. Onderbelichte kanten van vakmanschap, zoals de interpersoonlijke vaardigheden, samenwerking op de voor- en achtergrond en professionele integriteit worden steeds belangrijker. Deze conclusies trekken dr. Niels van der Weerdt (Erasmus Universiteit Rotterdam) en dr. Mark van Vuuren (Universiteit Twente) na onderzoek in opdracht van Avéro Achmea.

Behalve de publicatie over de ontwikkeling van vakmanschap in financieel advies leverde het onderzoek ook een praktisch zelfassessment-instrument op, de Vakspiegel. Uniek aan de Vakspiegel is dat adviseurs een verrijkt inzicht krijgen in hun eigen vakmanschap: zij reflecteren niet alleen zelf op het eigen vermogen, ook collega’s en klanten kunnen hun mening geven. Kijk hier hoe het werkt.

Samenwerking
De publicatie “De Ontwikkeling van Vakmanschap van Financieel Adviseurs” en de Vakspiegel zijn het resultaat van een bijzondere samenwerking tussen Inscope Consulting, een onderneming van de Erasmus Universiteit, en Avéro Achmea. Vanuit de universiteit een teken dat valorisatie, het te gelde maken van wetenschappelijke kennis voor het bedrijfsleven, daadwerkelijk handen en voeten krijgt. De verzekeraar ondersteunde het onderzoek en de ontwikkeling van de Vakspiegel financieel en inhoudelijk vanuit de campagne “De Waarde van Advies”, waarmee zij de intermediair helpt met de overgang naar een nieuw businessmodel.
Het onderzoek en de online Vakspiegel werden 25 juni gepresenteerd tijdens het symposium “De Waarde van Advies” met vakmanschap als thema.

Over Inscope Consulting
Inscope Consulting is een divisie van Erasmus Research & Business Support B.V. (ERBS) en richt zich op de toepassing van wetenschappelijke kennis in het bedrijfsleven. In het bijzonder worden diagnostische instrumenten ingezet waarmee bedrijven meer inzicht krijgen in sociale- en businessmodel innovatie. Inscope Consulting werd in oktober 2014 opgericht door dr. Niels van der Weerdt (managing partner) en prof.dr. Henk Volberda (academic partner).

Dr. N.P. (Niels) van der Weerdt, Managing director,
T 010 408 1683 E vanderweerdt@inscopeconsulting.nl