Jaarverslag 2017: werken aan maatschappelijke uitdagingen

Als betrokken universiteit ook in 2018 doorwerken aan de maatschappelijke uitdagingen van de toekomst. Dat stelt collegevoorzitter Kristel Baele in het jaarverslag 2017, dat onlangs is gepubliceerd. Terugkijkend op 2017 spreekt ze van een ‘geslaagd jaar’, dankzij alle studenten en medewerkers.

Kwaliteit speelde vorig jaar een belangrijke rol. Zo is in 2017 de Instellingstoets Kwaliteitszorg (ITK) gestart, die begin dit jaar met succes is afgerond. Daarnaast kreeg de onderwijskwaliteit een stimulans met de vorming van het Centre for Learning and Innovation (CLI). Dit CLI, vanaf dit najaar met een eigen locatie in Polak Building, is binnen de EUR dé spil waar alle onderwijsinnovaties uit faculteiten samenkomen.

Internationalisering

Ook blijft internationalisering een belangrijk thema voor de EUR. Inmiddels doet 26 procent van de bachelorstudenten studie-ervaring op in het buitenland.

Bovendien zette de universiteit op onderzoeksgebied grote stappen. De drie Erasmus Initiatives, multidisciplinaire teams die zijn gegroepeerd rondom grote global challenges, zijn gestart, met een nieuwe staff en communities. Vorig jaar begon bovendien het programma Research Services om toponderzoekers optimaal te ondersteunen. Die EUR-wetenschappers sleepten het afgelopen jaar een reeks belangrijke onderzoekssubsidies binnen, zoals meerdere ERC Grants, VENI’s en VIDI’s.

Maatschappelijke impact

Het bereiken van maatschappelijke impact wordt steeds belangrijker. Zo maakt Frank van Oort, hoogleraar Urban & Regional Economics van Erasmus School of Economics, deel uit van een internationale onderzoeksgroep die de gevolgen van de Brexit onderzoekt.

Carin Uyl (Erasmus School of Health Policy Management, ESHPM) werd door de Volkskrant uitgeroepen tot dé expert op het gebied van prijzen van dure geneesmiddelen. Zij levert belangrijke data waarmee het ministerie van VWS onderhandelt over de prijzen van deze geneesmiddelen.

Binnen de regio ging de universiteit met de gemeente Rotterdam een nieuwe samenwerkingsovereenkomst aan, om samen grootstedelijke vraagstukken aan te pakken. Vorig jaar is verder de City Deal Kennis Maken ondertekend, waarmee we meer studenten willen laten werken in de praktijk van vraagstukken in de stad. “Ook in 2017 heeft de EUR laten zien dat het een grensverleggende universiteit van wereldklasse is die bijdraagt aan de oplossingen voor hedendaagse maatschappelijke vraagstukken”, stelt Baele.

Andere hoogtepunten van 2017: de campagne van Challenge Accepted, de benoeming van diversity officers bij elke faculteit en de lancering van de nieuwe website. “Dankzij onze studenten en medewerkers kunnen we terugkijken op een geslaagd jaar”, aldus Baele.

Strategie

Momenteel wordt er gewerkt aan een nieuwe instellingsstrategie. Baele: “Met ondernemerschap in het DNA van de Erasmus Universiteit werken wij in 2018 door als een betrokken universiteit, in samenwerking met onze partners, aan de maatschappelijke uitdagingen van de toekomst.”

Lees het jaarverslag 2017.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 4081216 of E press@eur.nl