Jacco van Sterkenburg over racisme in het betaald voetbal: ‘structureel fenomeen’

Voetbalspelerd door Jannik Skorna via unsplash.com
Jannik Skorna

De racistische bejegening van Excelsior-voetballer Ahmad Mendes Moreira door supporters van FC Den Bosch afgelopen zaterdag 16 november, was een veelbesproken onderwerp in het nieuws in binnen- en buitenland. Jacco van Sterkenburg, universitair hoofddocent Media en Communicatie, deed onderzoek naar racisme in het betaald voetbal. Hij was onder andere te gast in Nieuwsuur om duiding te geven aan de gebeurtenis: “Als ik met profvoetballers spreek, hoor ik dat ze vaak racisme meemaken”.

Ondanks dat Van Sterkenburg niet verrast is over gebeurtenis, zegt hij het volgende: “Het expliciete karakter hiervan, dus echt in het stadion, dat zie je niet zo vaak.” Hij noemt racisme in het betaald voetbal een structureel fenomeen. Daarnaast wijst hij erop dat de in eerste instantie bagatelliserende reactie vanuit FC Den Bosch karakteristiek is voor het betaald voetbal en tot gevolg heeft dat spelers zich minder snel durven uit te spreken.

Bekijk het item in Nieuwsuur

Het onderwerp stond ook in de belangstelling van landelijke dagbladen. Zo besteedden onder andere het Algemeen Dagblad, Trouw en de Volkskrant er aandacht aan. Zij putten daarbij uit een recent gepubliceerde rapportage over racisme in het profvoetbal, dat Van Sterkenburg publiceerde samen met Agnes Elling van het Mulier Instituut en Fiona Harmsen van Be.People in oktober 2019.

Universitair Hoofddocent