'Je moet vooral niet bang zijn om te falen' - kansen pakken met het Pre Academic Programme.

Deelnemers Foske, Dounia en Kyo
Newsroom EUR

Niet iedereen komt in de vakantie voor zijn plezier in de collegezaal. De studenten van het Pre Academic Programme wel! Nog voor zij over een paar weken aan hun eerste jaar beginnen, zitten ze vier dagen in de collegebanken en volgen ze workshops om straks met verse vaardigheden te beginnen aan hun nieuwe studie. Een van de dagen stond in teken van 'kansen'. Deelnemers Foske, Dounia en Kyo vertellen wat ze geleerd hebben en hebben wel wat tips voor hun medestudenten.

Muziek (CC): Professor Kliq - Bust This Bust That

Over het Pre Academic Programma

Ter voorbereiding op hun studie aan de Erasmus School of Law (Rechtsgeleerdheid), het EMC (opleiding Geneeskunde), het Erasmus University College en de opleiding Gezondheidswetenschappen krijgen deelnemers in vier dagen inzicht in de wereld van de wetenschap. Maar ook krijgen ze via workshops en opdrachten inzicht in hun eigen kwaliteiten. Door middel van inspirerende colleges en interactieve werkgroepen maken deelnemers kennis met typische aspecten van hun studierichting.

In het programma leren ze doelen te stellen, feedback te geven én te krijgen; ze leren iets over netwerken. Ook maken ze kennis met de theorie en achtergrond van een onderzoekende studiehouding. Ze gaan in op hoe hun achtergrond een rol kan spelen bij studiesucces en gaan inzien ze hun eigen motivatie kunnen vergroten en verbeteren, een belangrijke studiesuccesvoorspellende factor. Kortom: het is een programma dat vooral gaat over persoonlijk leiderschap, en het nemen van de regie over hun eigen toekomst.

Resultaat

Deze intensieve en persoonlijk aanpak blijft niet zonder resultaat: het programma heeft een significant positief effect op het eerste tentamenresultaat. Deelnemers scoren bijna een vol punt hoger. Ook hebben ze meer kans op een positief BSA na 1 jaar in vergelijking met de reguliere groep.

Verder lezen: Pre Academic Programme