Jonge ontdekkers kunnen een kijkje nemen op onze campus tijdens het Weekend van de Wetenschap

groepje kinderen op de campus
Jongetje doet proefjes in een witte jas.
DigiDaan

Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) staat op het punt haar deuren te openen voor jonge ontdekkers en hun families tijdens het Weekend van de Wetenschap op zondag 8 oktober. Van robotjes programmeren tot aan het herkennen van nepnieuws. Het evenement biedt kinderen tussen de 8 en 14 jaar een unieke kans om kennis te maken met de wereld van de wetenschap.

Het Weekend van de Wetenschap vindt ieder jaar plaats in het eerste weekend van oktober en is een initiatief van onder andere de overheid en NEMO Science Museum. Het is de eerste keer dat onze universiteit meedoet aan het evenement, dat als onderdeel van het 22ste lustrum van de universiteit wordt georganiseerd.

De organisatie is inmiddels in volle gang. Dat onze universiteit dit jaar mag meedoen, vindt Eloise Swets, lid van het organiserende comité vanuit de EUR, reuzespannend: “We vinden het supertof! Maar het is ook wel een uitdaging om op zondag open te gaan. De universiteit is dan normaal gesproken gesloten. Weten de mensen ons wel te vinden? We zijn erg blij dat we vanwege het 22e lustrum nu voor het eerst mee mogen doen.”

Voor ieder wat wils

Ondanks de spanning, kijken Eloise en haar collega’s enorm uit naar de komst van nieuwsgierige kinderen en hun ouders. Want dat er op campus Woudestein op zondag 8 oktober tussen 12.00 uur en 15.00 uur van alles leuks te doen is, dat staat vast.

In het Polak Building en het Mandeville Building worden ongeveer twintig verschillende workshops gegeven. Hoe herken je bijvoorbeeld nepnieuws, presenteer jezelf als hologram, en kunnen dieren verliefd zijn? “Het programma is super uiteenlopend en daardoor is er voor iedereen wel wat te vinden,” vertelt Eloise enthousiast.

Jongetje met VR-bril wordt begeleid door een medewerker.
DigiDaan

De meest uiteenlopende vragen

De onderzoekers die meewerken aan het wetenschapsfestival, kijken volgens Eloise ook erg uit naar de komst van de jonge geïnteresseerden. “Die vinden het super leuk. Kinderen weten vaak meer dan je denkt. Ze zijn enorm nieuwsgierig en stellen soms de meest uiteenlopende vragen. De onderzoekers denken soms weleens: hé, hoe kom je hier nu bij? Maar dan hebben ze ergens in het Klokhuis iets opgevangen.”

Op de vraag waarom het belangrijk is om jonge kinderen al met wetenschap in aanraking te brengen, antwoordt Eloise dat de wereld om wetenschap draait. “Het is bijzonder belangrijk om te ontdekken wat er gebeurt in de wereld. Kinderen kunnen hun steentje daarin bijdragen en op deze manier ervaren wat wetenschap doet en waarom het belangrijk is.”

“We willen laten zien wat voor leuke dingen je allemaal kan met wetenschap. Het is niet alleen maar voor stoffige, grijze oude mannen met een witte labjas. En wie weet resulteert het later wel in een wetenschappelijke carrière.”

Op zondag 8 oktober tussen 12.00 en 15.00 uur opent de EUR haar deuren op campus Woudestein aan de Burg. Oudlaan. Je bent van harte welkom om een kijkje te komen nemen. Wil je weten welke workshops er nog meer gegeven worden en hoe je je kunt aanmelden? Kijk dan gauw op deze pagina.