Kunst kijken met filosofiebril op

Weet jij wat je een mooi kunstwerk vindt? Smaken verschillen, iedereen vindt wat anders. Het is maar net hoe je het bekijkt. Tijdens het Weekend van de Wetenschap komt de Erasmus Universiteit naar Museum Boymans voor twee kinderrondleidingen. Daarin kijken de kinderen naar kunst met een filosofische bril op onder begeleiding van een filosofiestudent en een gids van het museum.

Een student-docent van de Erasmus Universiteit praat met de kinderen over filosofie en kunst. Daarna gaan ze met een gids van Museum Boymans Van Beuningen het museum in om zelf te kijken. Deze museumles is normaal onderdeel van een hele serie van de universiteit voor de basisschool. Speciaal in het Weekend van de Wetenschap komt de universiteit naar het museum voor kinderen tussen 7 – 14 jaar.

Iedereen vindt wat anders
‘Wat is mooi?’ Het lijkt een eenvoudige vraag maar het antwoord is niet zo simpel. Kunstenaars houden zich al sinds mensenheugenis ermee bezig en iedereen heeft er zo zijn eigen opvatting over. Er zijn kunstwerken die nog minder waard zijn dan oud papier en er is kunst dat voor honderden miljoenen van eigenaar wisselt.

Uitleggen wat mooi is?
Tijdens de rondleiding bekijk je kunst met een filosofische bril. Wat vind jij mooi? Schilderijen (en kunst in het algemeen) zijn bijzonder, omdat er bijna altijd wel mensen zijn die het schitterend vinden, maar ook mensen die het afschuwelijk vinden. Hoe komt dat toch? Wat is schoonheid eigenlijk? Is het wel mogelijk om uit te leggen wat mooi is, of dat iets mooi is? Kun jij dat?

Kinderen
De rondleiding is bedoeld voor kinderen tussen 7 en 14 jaar, ouders kunnen alleen aansluiten als er voldoende plaats is. Deze rondleiding is gratis voor kinderen. Ouders/begeleiders dienen een entreebewijs te kopen voor Museum Boymans Van Beuningen.

logo_weekend-van-de-wetenschap

Voor deze rondleiding is aanmelden verplicht via e-mail, er is plaats voor maximaal 15 deelnemers per rondleiding.