Kunstwerk met een verhaal in Polak Building

Na een jarenlang verblijf in de Universiteitsbibliotheek (UB) is het kunstwerk ‘De identiteitscrisis van Tielse Flip’ uit de popart periode van kunstenaar Henk Huig, nu gerestaureerd in Polak Building te bewonderen. Het kunstwerk maakt deel uit van de nieuwe kunstroute van de EUR.

Vergeten bezit

Tussen 1969 en 1996 was het kunstwerk ‘De identiteitscrisis van Tielse Flip’ uit 1967 in bruikleen van architect J. Dunnebier. Dunnebier had het werk aanvankelijk voor zichzelf gekocht maar verkeek zich op de afmetingen: het bleek te groot voor zijn huis of kantoor. Hij verzekerde het werk op zijn kosten. De verzekeringspremie zette de erfgenamen van Dunnebier na zijn overlijden op het spoor van dit vergeten bezit. In 1997 verkochten zij het werk aan de EUR.

Henk Huig, popart en de haven

Humor, woordspelingen en referenties naar popart keren terug in zijn werk. Deze karakteristieken zijn duidelijk terug te zien in het werk van de EUR. Huig is een kunstenaar met duidelijke hoogtijdagen en hij had een stijl die, ook al was hij een Amsterdammer, verwant is met Rotterdam. De havenstad heeft een historische relatie met popart dus het is aardig dat de EUR daar zo'n groot voorbeeld van heeft. Het vormt bovendien een brug tussen de wederopbouwkunst die daaraan vooraf ging en de latere meer individualistische kunstuitingen.

Henk Huig volgde begin jaren vijftig zijn opleiding aan de kunstnijverheidsschool. Hij werd graficus en schilder. In 1967 ontving hij de Amsterdamse Havenprijs en in 1968 de Koninklijke Subsidie voor de Schilderkunst.

Kunstroute

Dit kunstwerk maakt deel uit van de nieuwe kunstroute. Op de nieuw uitgebrachte Kunst- en cultuurkaart staan vijftig kunstwerken op de campus Woudestein uit de collectie Academisch Erfgoed en uit de kunstcollectie. De kunstverzameling van de EUR, gestart in 1964, is breed: van sculpturen en reliëfs, tot glaskunst en kunst verwerkt in versieringen van wand, vloer of muur. Bekend is het tegeltableau van Karel Appel en de onlangs onthulde Stein des Weisen, op de 17e -eeuwse sokkel van het standbeeld van Erasmus.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl