Langeveld Building wint Eervolle EWF-Prijs

Langeveld Building - Students studying
EWF award

Het Langeveld Building op campus Woudestein heeft de Eervolle EWF-Prijs gewonnen, voor de succesvolle toepassing van natuurlijke ventilatie in het gebouw. Afgelopen dinsdag is de prijs uitgereikt aan Marijke Weustink-van Ditzhuijzen, Directeur Real Estate & Facilities bij de Erasmus Universiteit Rotterdam: “Deze onderscheiding zie ik als compliment aan mijn team en mijn voorgangers. Dit is een extra stimulans om door te pakken op verduurzaming en innovatie van al ons vastgoed.”

De EWF klimaatinstallatie in het Langeveld Building is gebaseerd op een natuurlijk ventilatieconcept dat gebruik maakt van zon, wind en water. Het werkt met een zonneschoorsteen die erin combinatie met een bevochtigingssysteem en venturi-kap voor zorgt dat er een natuurlijk verloop is van frisse lucht. Dit systeem is zeer energiezuinig en zorgt voor een gezond en behaaglijk binnenklimaat in het gebouw. Onderzoek heeft aangetoond dat deze installatie 20% minder energie verbruikt dan traditionele ventilatiesystemen.

Erasmus University Rotterdam - Clean air through sun and wind

EWF system explained

In combinatie met alle andere duurzame keuzes die gemaakt zijn in Langeveld Building, zoals bijvoorbeeld zonnepanelen, levert dit een Energieprestatie Coëfficiënt op van minder dan nul. Dat betekent dat dat het gebouw zelf kan voorzien in zijn eigen energiebehoefte en zelfs energiepositief wordt. Door de integrale ontwerpbenadering zijn er geen extra kosten gemoeid met het realiseren van dit installatieconcept en omdat er geen grote installatieruimtes nodig zijn in vergelijking met traditionele luchtbehandelingskasten, blijven er meer vierkante meters over om onderwijs te geven.

Ben Bronsema

Over de eervolle EWF prijs

De Eervolle EWF-prijs werd dit jaar voor het eerst uitgereikt, door het Earth, Wind and Fire lab (EWF-lab), een stichting die voortborduurt op het werk van Ben Bronsema. Hij ontwikkelde in zijn promotieonderzoek het Earth, Wind & Fire (EWF) concept, dat zorgt voor een energiezuinig, maar ook gezond en behaaglijk binnenklimaat in gebouwen. Langeveld Building is het eerste onderwijsgebouw waar dit natuurlijke ventilatiesysteem is toegepast. Ben Bronsema: “De EUR ontvangt de Eervolle EWF-prijs voor de gedurfde toepassing van het EWF-concept in Langeveld building als early adapter”.

Wil je meer weten over wat de EUR doet aan duurzaamheid op gebied van energie en gebouwen? Bekijk dan deze pagina.