Lichte versoepeling coronamaatregelen, geen veranderingen voor het onderwijs

Corona Stay healthy

Op dinsdag 17 november gaf het kabinet in een persconferentie opnieuw een update over de coronapandemie en de maatregelen om de uitbraak onder controle te houden. Een aantal tijdelijke aanscherpingen zijn weer van tafel, maar voor het onderwijs verandert niets. Via dit bericht informeren we alle studenten en medewerkers over de veranderingen.

Voor de uitwerking van alle (eerdere) maatregelen op het onderwijs kijk je op de coronapagina daar worden de maatregelen up-to-date gehouden. Hier vind je ook antwoorden op veel gestelde vragen.

In het kort gaan plekken als dierentuinen, pretparken musea en theaters weer open, waarbij in binnenruimtes een maximum geldt van 30 personen. Dat houdt in dat de theaterzaal Erasmus Paviljoen weer gebruikt mag worden. Ook mag je buiten weer met vier personen samenkomen. Bij Erasmus Sport zijn er vanaf donderdag weer verschillende groepslessen mogelijk en ook het fitness center blijft open binnen de richtlijnen. Kijk op www.erasmussport.nl voor alle updates.

Ontwikkelingen gunstig, maar nog een lange weg te gaan

In de persconferentie van afgelopen dinsdag deelde minister-president Mark Rutte dat de ontwikkelingen de goede kant op gaan en dat het aantal besmettingen sinds oktober terug is gelopen. Met nog steeds ruim 4.000 besmettingen per dag, benadrukte hij dat er nog een lange weg is te gaan en dat we nog zeker tot januari met zware maatregelen zitten. “Er is licht aan het einde van de tunnel”, concludeerde hij. “Maar we zullen met zijn allen de tanden nog even op elkaar moeten zetten.”

Ons gedrag draagt bij

Het goede nieuws is dat de zorg de druk beter aankan en dat minder mensen met coronaklachten in het ziekenhuis belanden. De premier benadrukte ook dat niet de maatregelen hebben gewerkt, maar dat wij met elkaar ervoor hebben gezorgd dat het nu beter gaat. Dat vraagt offers van iedereen met name op het sociale vlak. Het studentenleven is voor velen anders dan zij zich hadden voorgesteld en het thuiswerken en digitale onderwijs trekt een zware wissel op al onze medewerkers. De afgelopen weken laten zien dat ons gedrag echt invloed heeft. Alleen door het naleven van de coronaregels komen we samen gezond deze crisis door in afwachting van een vaccin.

Blijf gezond en kijk naar elkaar om!

Kijk op de coronapagina voor de laatste informatie: https://www.eur.nl/nieuws-agenda/corona