Lunchlezing Jan Pronk

Welke rol speelt Nederland internationaal nog, nu er enorm bezuinigd wordt op defensie en ontwikkelingssamenwerking? Op woensdag 30 april van 12.30 – 13.30 uur verzorgt voormalig minister en VN-gezant Jan Pronk de lunchlezing in het Erasmus Paviljoen.

We hebben nauwelijks militair materieel meer om in te zetten, er wordt bijna een miljard bezuinigd op ontwikkelingshulp en de internationale handel kijkt steeds meer naar Azië dan naar Europa. Wat is de toekomst voor een klein land als Nederland op het internationale toneel?

Alumnus Jan Pronk (1940) heeft een indrukwekkende carrière achter de rug in de (internationale) politiek en diplomatie. Hij was de op-een-na-jongste minister ooit in een Nederlands kabinet en diende onder Den Uyl, Lubbers en Kok. Hij was assistent-secretaris-generaal bij de VN en bijzonder VN-gezant voor Soedan. Hij studeerde Economie aan de Nederlandsche Economische Hoogeschool en was hoogleraar Theorie en Praktijk van Internationale Ontwikkeling aan het Institute of Social Studies.

In deze Brown Bag Lecture analyseert Jan Pronk onze problematische rol in de wereld en vraagt hij zich hardop af wat Nederland moet doen om internationaal weer op de kaart te komen.