Mediacratie, misleiding en MacGyver in Studio Erasmus

Hoe misleidend is het laboratorium? Leven we in een mediacratie? Die vragen komen langs in Studio Erasmus, de wetenschappelijke talkshow van de Erasmus Universiteit Rotterdam op dinsdag 12 mei 2015. Met ook hoogleraar Aart Jan van der Lelij, die op tien kilometer hoogte een bevalling begeleidde en op ‘MacGyver-achtige' wijze een couveuse bouwde. ​

Op dinsdag 12 mei staan in de Rotterdamse Schouwburg op het programma:

• Is er een dokter aan boord? – Aart Jan van der Lelij (hoogleraar Endocrinologie) hielp tijdens een vlucht vanuit Japan een te vroeg geboren baby én bouwde op 'MacGyver-achtige' wijze een couveuse.
• Hoe misleidend is het lab? – Het is een van de meest gebruikte onderzoeksmethodes in de wetenschap: het laboratoriumexperiment. Maar de aanwezigheid van het lab en de onderzoeker hebben een enorme invloed op de resultaten, zegt econoom Jan Stoop.
• We leven niet in een dramademocratie – Bestuurskundige Iris Korthagen promoveerde op de rol die de media spelen in de democratische besluitvorming. En wat blijkt: die wordt structureel overschat.

Verder livemuziek door het Bernard & Castelli Duo en een interview met een studentondernemer.

Over Studio Erasmus
Studio Erasmus is de maandelijkse talkshow van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit, met interviews, minicolleges en livemuziek. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord.
Studio Erasmus is een samenwerking van de Erasmus Universiteit, online magazine Vers Beton en de Rotterdamse Schouwburg. Productie is in handen van SG Erasmus en Erasmus Podium. Presentatie: Geert Maarse.

Kijk hier eerdere edities van Studio Erasmus terug.