Meer invloed in de haven

Volgens Het Financieele Dagblad wil het Rijk meer greep krijgen op de Nederlandse havens en overweegt belang te nemen in meerdere havenbedrijven. Nu heeft het Rijk een belang van meer dan 30% in de Rotterdamse haven. Een gesprek met Larissa van der Lugt, senior onderzoeker/projectleider in haveneconomie en –management aan Erasmus School of Economics, bij BNR Nieuwsradio over onder meer de besluiten inzake maatschappelijk belang zoals het ruimtegebruik, de concurrenten Antwerpen, Hamburg en Gdansk, d.d. 25 juni 2014.

‘’Havens hebben een economisch, maar ook een maatschappelijk belang dat het niveau van de gemeentes en provincies overstijgt. Dus vandaar uit is er ook een reden voor de verzelfstandigde havenbedrijven om ook op landelijk niveau een zekere zeggenschap te blijven behouden in de besluitvorming.’’ Dit ziet Van der Lugt als een van de mogelijke redenen voor minister Schultz om het rijks aandeel te vergroten binnen de havenbedrijven.

Klik hier voor het gehele fragment.