Naar de volgende generatie van containertransport

Bij het vervoer van containers kunnen trein en binnenvaart alleen op langere afstanden concurreren met de vrachtwagen. In zijn proefschrift pleit vervoersdeskundige Bart van Riessen voor een goed geïntegreerd Europees netwerk om deze milieuvriendelijkere alternatieven aantrekkelijker te maken. Hij laat zien dat er belangrijke kostenbesparingen bereikt kunnen worden door dergelijke intermodale netwerken. Van Riessen verdedigt zijn proefschrift donderdag 22 maart 2018 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

De laatste vijftig jaar is het containertransport enorm toegenomen. Veel steden en transportbedrijven in Noordwest-Europa delen mee in deze ontwikkeling, door het creëren van corridors met intermodale vervoerswijzen als trein en binnenvaart.

Probleem is dat elke afzonderlijke ontwikkeling van een intermodale trein- of scheepscorridor beperkte mogelijkheden heeft. Alleen op de langere afstanden kunnen trein en binnenvaart concurreren met het flexibele en betrouwbare vervoer per truck.

Perspectief
Vervoersdeskundige en econometrist Van Riessen koos bij zijn onderzoek voor het perspectief van bedrijven, om zo met zijn onderzoek echt impact te creëren. Voor zijn proefschrift ‘Optimal Transportation Plans and Portfolios for Synchromodal Container Networks (Optimale transportplanning en portfolio’s voor synchromodale containernetwerken) onderzocht hij bij het grote Rotterdamse containerbedrijf ECT hoe trein en binnenvaart beter kunnen concurreren. Zijn modellen paste hij toe in casestudies op basis van het intermodale containernetwerk van European Gateway Services (EGS), een dochteronderneming van ECT Rotterdam.

Van Riessen ziet twee trends in het huidige containertransport in Noordwest-Europa: aan de ene kant is er behoefte aan meer integratie in het achterlandvervoer, veroorzaakt door meer concurrentie en de maatschappelijke behoefte aan een modal shift naar duurzame vervoerswijzen.

Daarnaast vragen ontvangers en verzenders van containers in het achterland om een kosteneffectieve, maar flexibele en betrouwbare levering. Van Riessen wijst er echter op dat het niet gemakkelijk is om dit te realiseren. Individuele klanten vertonen opportunistisch gedrag en blokkeren zo een geïntegreerde manier van werken. Elke klant wil de beste ‘slot’ voor zijn container, op die manier een efficiënte werkwijze van de netwerk operator belemmerd.

Netwerk
In plaats van allemaal afzonderlijke corridors pleit Van Riessen voor het inrichten van een goed geïntegreerd netwerk met meerdere corridors. Zo kunnen trein en binnenvaart beter concurreren met de vrachtwagen. In zijn proefschrift laat de onderzoeker zien dat er belangrijke kostenbesparingen bereikt kunnen worden door deze geïntegreerde en intermodale netwerken – ‘synchromodaal containervervoer’.

Met het concept ‘synchromodaliteit’ wordt aan klanten een keuze geboden tussen een snel Premium product en een regulier Standaard product. Door deze aanpassing van het business model rond transport wordt zowel aan klanten als aan operators voordeel geboden. ECT experimenteert met dit nieuwe model.

  • Over Bart van Riessen
    Bart van Riessen behaalde een master in Werktuigbouwkunde aan de TU Delft en een masterdiploma in econometrie van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), beide in 2013. Daarna begon hij in een deeltijdpositie bij ECT én in een afzonderlijke positie bij Econometric Institute (Erasmus Universiteit Rotterdam) aan zijn proefschrift over optimalisering van het achterlandvervoer. Zijn doel is om de kloof te overbruggen tussen academisch transportonderzoek en de transport- en -logistieksector.

Meer informatie

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 4081216 of E press@eur.nl

Meer nieuws ontvangen? Schrijf je in voor de Erasmus Nieuwsbrief. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen