Nachtrust belangrijk voor jong brein

Amazing Erasmus MC

Wat doen we het meest van alle dingen die we doen? Niet eten of drinken, maar slapen. We slapen maar liefst een derde van ons leven. ‘Slaap is niet alleen uitrusten van de dag, maar is ook noodzakelijk om je lichaam en hersenen gezond te houden, vooral als je opgroeit’, weet slaaponderzoekster Elize Koopman-Verhoeff.

Ze onderzocht duizenden ‘slapende’ Rotterdamse kinderen van het grootschalige bevolkingsonderzoek Generation R en promoveerde in september 2020 op haar proefschrift: ‘Bedtime Studies: sleep and mental health in child development.’

Koopman-Verhoeff: ‘Een goede nachtrust stelt ons in staat om goed op te letten en dingen te leren. Wanneer en hoe lang we slapen is op iedere leeftijd anders.’

Hoeveel slaap hebben we nodig?

‘De National Sleep Foundation adviseert schoolgaande kinderen van 6 tot 13 jaar tussen 9 en 11 uur per nacht te slapen. Tieners wordt aanbevolen om 8 tot 10 uur te slapen per nacht en volwassenen ongeveer 7 tot 9 uur. Als je student bent, kan het zijn dat je te weinig slaapt. Als je in de puberteit zit, wil je lichaam later naar bed gaan en later slapen. Maar omdat scholen vaak vroeg beginnen, is het soms moeilijk voor tieners om genoeg slaap te krijgen in de schoolweek. In het weekend hebben ze soms zo veel slaap gemist dat ze het flink willen inhalen. Maar als ze in het weekend te lang uitslapen, kan dat een vervelende ervaring zijn als ze maandagochtend weer vroeg wakker moet worden.’

Waarom hebben we slaap nodig?

‘Slaap is cruciaal voor zowel je lichaam als je geest. Het is belangrijk voor je stofwisseling, dat is het systeem dat ervoor zorgt dat je voedsel wordt verteerd. Maar ook voor je immuunsysteem, dat je moet beschermen tegen ziekten, en je fysieke conditie. Deze systemen profiteren allemaal van een goede nachtrust. Dat geldt ook voor de hersenen. Alle functies van je geest zijn afhankelijk van de verschillende regio’s van je hersenen. Zo controleren je hersenen je vermogen om ergens aandacht aan te besteden. Maar ook om te leren en te onthouden bij examens bijvoorbeeld en om emoties te verwerken.’

Meer informatie

Lees het volledige artikel op Amazing Erasmus MC.