Current facets (Pre-Master)

Nederlandse kunstmusea hebben betere reputatie dan Nederlandse bedrijven

Nederlandse kunstmusea hebben betere reputatie dan

Nederlandse kunstmusea lijken te weten hoe ze hun goede reputatie moeten behouden en zien hun populariteit bij het grote publiek steeds verder toenemen. Hun reputatie is zelfs beter dan die van de best presterende Nederlandse bedrijven. Dit blijkt uit een online onderzoek door het Reputation Institute in samenwerking met de Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). Hoe komt dat? En wat kunnen bedrijven hiervan leren?

Musea kunnen op minder subsidies rekenen en het binnenhalen van potentiële partners en sponsors wordt daardoor steeds belangrijker. Hiervoor is een goede reputatie essentieel. In nieuw onderzoek door prof.dr. Cees van Riel, hoogleraar Corporate Communication aan RSM en medeoprichter van het Reputation Institute, is de RepTrak®-methode gebruikt om te laten zien hoe sterk de reputatie van kunstmusea werkelijk is. De methode biedt een gestandaardiseerd raamwerk voor het identificeren van factoren die reputaties bepalen en voor een internationale vergelijking van bedrijfsreputaties.

Een score van minder 40 wijst op een slechte reputatie, 60-69 is een redelijk resultaat en alles boven de 80 is uitstekend. De 10 meest bezochte Nederlandse kunstmusea haalden een gemiddelde score van 82,4 op de RepTrak®-schaal. Met 87,8  scoorde het onlangs gerenoveerde Rijksmuseum in Amsterdam het hoogst.Effecten op de samenleving
In het reputatieonderzoek dat in 2014 werd uitgevoerd onder ruim 150 musea deden de kunstmusea het beter dan de 30 grootste ondernemingen in Nederland. Van hen presteerde Philips het beste met een score van 79,6, een resultaat dat door de musea gemakkelijk werd overtroffen.

De reputatie van musea werd gemeten met een model dat naar zeven prestatie-indicatoren keek, zoals een aantrekkelijke en inspirerende collectie, een positief effect op de samenleving, het nemen van educatieve verantwoordelijkheid en een professionele organisatie. Uit het onderzoek van Van Riel blijkt dat musea populair zijn vanwege hun specialistische collecties. De geënquêteerden gaven aan dat musea zich moeten richten op exposities die zowel het grote publiek als kunstkenners aanspreken en dat zij het Nederlandse nationale erfgoed moeten bewaken. Bijna de helft van de ondervraagden, 44,4 procent van het grote publiek, ziet een museumbezoek als een dagtrip. 

Verantwoordelijke organisaties
Hoewel veel mensen een bezoek aan een bedrijf niet als een daguitstapje zullen zien, kunnen ondernemingen toch iets leren van de goede reputatie van Nederlandse musea. Het zorgen voor aantrekkelijke presentaties en een sterke zichtbaarheid, gezien worden als een betrouwbare en verantwoordelijke organisatie en beschouwd worden als openstaand voor zowel het grote publiek als voor gespecialiseerde klanten, zijn zaken die ook een bedrijfsreputatie goed zullen doen.

Bovendien maken hun uitstekende resultaten Nederlandse musea bij uitstek geschikt voor het promoten van bedrijven, omdat hun goede reputatie dan afstraalt op de ondernemingen, aldus Van Riel. 

Meer informatie

Olivia Manders, Media Officer RSM, T (010) 408 2028 E manders@rsm.nl