Neuromarketing: kijken in het brein van de consument

De afgelopen tien jaar is er een nieuw vakgebied ontstaan op het grensvlak van economie, psychologie en neurowetenschappen: de neuroeconomie. In het Erasmus Center for Neuroeconomics onderzoekt prof. dr. Ale Smidts de neurale processen die ten grondslag liggen aan consumentenkeuzegedrag en sociale beïnvloeding. Hij spreekt op maandag 30 november 2015 tijdens het Wetenschapscafé.

De chocolademousse of toch maar een fruitsalade als dessert? De kiloknaller of de scharrelkip? Pepsi of Coke? Dagelijks maken we als consument vele keuzes. Hoe maken mensen keuzes en welke hersenprocessen liggen daaraan ten grondslag? Hoe kunnen we met technieken uit de medische wetenschap zoals EEG en hersenscans daar meer over te weten komen? En kunnen we die kennis vervolgens ook praktisch toepassen en benutten? Kunnen we bijvoorbeeld met het brein de markt (beter) voorspellen?

Neuroeconomie

De afgelopen tien jaar is er een nieuw vakgebied ontstaan op het grensvlak van economie, psychologie en neurowetenschappen: de neuroeconomie. In het Erasmus Center for Neuroeconomics van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) onderzoekt prof. dr. Ale Smidts de neurale processen die ten grondslag liggen aan consumentenkeuzegedrag en sociale beïnvloeding. Ook zien we dat marketeers en marktonderzoekers deze kennis en technieken steeds meer in de praktijk gebruiken om bijvoorbeeld reclame te testen.

In zijn lezing tijdens het Wetenschapscafé verkent Smidts de wereld van de neuromarketing.