Nog meer bezuinigen is destructief

Het onderhandelingsteam van het Internationale Monetaire Fonds is vertrokken van de onderhandelingstafel met de Grieken. Het IMF ziet geen vooruitgang in het oplossen van de Griekse schuldencrisis. De onderhandelaars van het IMF zijn vanuit Brussel teruggekeerd naar Washington. Een woordvoerder van het IMF stelt dat er te grote verschillen zijn op de meest belangrijke onderwerpen. De partijen zijn niet dichterbij een schuldendeal gekomen om een faillissement van Griekenland te voorkomen. Bas Jacobs, hoogleraar overheidsfinanciën en economisch beleid aan Erasmus School of Economics, geeft zijn mening in De Telegraaf, d.d. 13 juni 2015.

‘Het weglopen van het IMF kan twee dingen betekenen. Het kan zijn dat de Grieken onvoldoende over de brug komen met hervormingen, bijvoorbeeld in het belastingstelsel en de pensioenen. Maar het kan ook betekenen dat de eurolanden niet willen erkennen dat nog meer bezuinigen destructief is en dat de Griekse schuldenlast moet worden verminderd. Het IMF heeft daar jarenlang op gehamerd. Ik ben pessimistischer dan het IMF over de groeivooruitzichten van Griekenland. Het IMF is stelselmatig te optimistisch geweest.’ Aldus Jacobs.

Zie hieronder het volledige artikel in De Telegraaf, d.d. 13 juni 2015.