Onderzoekend leren op de basisschool

Ruim driehonderd plusleerlingen uit het basisonderwijs komen op dinsdag 6 oktober 2015 naar de Erasmus Universiteit Rotterdam voor de aftrap van een nieuw jaar Erasmus Junior College. Op campus Woudestein leidt decaan van de Erasmus School of Economics prof.dr. Philip Hans Franses de openingscolleges in van de lessenreeksen Economie, Filosofie, Psychologie en – nieuw - Rechten. ​

Het Erasmus Junior College is een grootschalige verrijkingsproject voor leerlingen van de basisschool in de regio Rotterdam. De aftrap vindt op 6 oktober plaats met een ‘echt’ college op de Erasmus Universiteit. Philip Hans Franses, decaan van Erasmus School of Economics, verkent hierin met de kinderen het begrip ‘wetenschap’, vertelt ze wat er allemaal gebeurt op een universiteit en ook waarom en wanneer hoogleraren een toga dragen.

Na het succes van een aantal andere grote disciplines kon toevoeging van het thema Rechten niet uitblijven. In deze lessenreeks maken de kinderen kennis met een aantal rechtsdisciplines en leren ze zelf een pleidooi te houden. Als klap op de vuurpijl mogen ze dit pleidooi zelfs uitvoeren tijdens een rechtbankbezoek.

Openingscolleges
Na de centrale opening op 6 oktober splitst het gezelschap zich in vier groepen en gaan onder begeleiding van EUR- en PABO-studenten naar de collegezaal waar zij hun vervolgcollege krijgen: filosofie, psychologie, economie of rechten. Deze colleges worden onder andere verzorgd door de professoren Swank (Erasmus School of Economics) en Taekema (Erasmus School of Law). Kinderen die de lessenreeks Geneeskunde gaan volgen krijgen op 8 oktober hun startcollege op Erasmus MC.

Team Persvoorlichting, T (010) 408 1216 E press@eur.nl