Onderzoekers geven communicatietips om studenten te motiveren zelftesten te gebruiken

Mika Baumeister

Sinds begin mei mogen studenten in het mbo en hoger onderwijs weer fysiek onderwijs volgen. De overheid adviseert studenten zichzelf vrijwillig te testen voordat ze naar hun onderwijslocatie gaan. Ook in het nieuwe collegejaar zal dit advies naar alle waarschijnlijkheid blijven bestaan.

Onderzoekers van verschillende onderwijsinstellingen, waaronder de Erasmus Universiteit, hebben in de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de testbereidheid onder studenten. Uit het onderzoek blijkt dat de testbereidheid onder studenten laag is. De Tweede Kamer is afgelopen vrijdag door onderzoekers geïnformeerd over de resultaten via deze kamerbrief. Onderzoekers roepen in deze brief op tot heldere en aansprekende communicatie richting studenten om ze te motiveren gebruik te maken van zelftesten.

Onderzoekers adviseren over communicatie richting studenten

Om de overheid en maatschappelijke organisaties te helpen met hun communicatie richting studenten, hebben onderzoekers van Movez Lab en BRICS Lab van de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences een communicatiekader opgesteld voor professionals. De richtlijnen hierin kunnen helpen bij de ontwikkeling van campagnes die studenten motiveren en in staat te stellen zich vrijwillig te laten testen voordat ze naar hun onderwijslocatie gaan.

Motiverende en faciliterende communicatie

De belangrijkste aanbeveling van de onderzoekers is om in communicatie naar studenten vooral in te zetten op het verantwoord willen (=motiverende communicatie) en kunnen (=faciliterende communicatie) omgaan met zelftesten. ‘Onderzoek laat zien dat de communicatie richting studenten tweeledig moet zijn. Enerzijds moeten onderwijsinstelling ervoor zorgen dat studenten zich willen laten testen, bijvoorbeeld omdat er in de communicatie rekening wordt gehouden met hun perspectief en gevoelens. Anderzijds moet het ook makkelijk zijn om een test te doen. Bij het openen van een test, moeten ze niet een heel A3 vel met instructies zien, maar juist een beknopte uitleg met visuals’, aldus Crystal Smit, gedragsonderzoeker bij Movez lab.

5 tips van de onderzoekers

In het advies van de onderzoekers staat concrete tips voor onderwijsinstellingen om motiverende en faciliterende communicatie in tezetten. De belangrijkste 5 tips zijn:

• Speel in op de eigen reden van studenten om te zelftesten, zoals het bijdragen aan een veiligere toekomst.
  • Benadruk dat zij door te zelftesten anderen, zoals kwetsbaren, beschermen.
  • Geef duidelijke testinstructies waarbij gebruik wordt gemaakt van visuals.
  • Communiceer de sociale norm. Studenten zullen zich eerder aan het gedrag houden als anderen dat ook doen.
  • Gebruik rolmodellen. Dat kunnen deskundigen zijn maar zeker ook jongeren die zelf het juiste gedrag vertonen kunnen belangrijk zijn.

Benieuwd naar de rest van de aanbevelingen? Lees het volledige communicatieadvies van de onderzoekers.