Onderzoeksdisciplines EUR scoren goed in QS ranking

Drie onderzoeksgebieden van de Erasmus Universiteit Rotterdam scoren binnen Nederland als beste in de QS World University Rankings by Subject 2019. Deze ranking per onderzoeksdiscipline is vandaag uitgekomen. Het gaat om Accounting and Finance, Business and Management en Medicine. Ook in veel andere zogenaamde ‘subjects’ doet de EUR het relatief goed.

QS publiceerde vandaag de QS ranking by Subject. Daaruit blijkt dat de Erasmus Universiteit binnen Nederland als beste scoort op 3 specifieke subjects: Accounting and Finance, Business and Management en Medicine. In alle drie is de EUR wereldwijd in de top van de rankings terug te vinden: in Business and Management op plaats 21, in Medicine op plaats 34 en in Accounting and Finance op plaats 48. Ook in het subject Development Studies doet de EUR het erg goed, met plek 29 wereldwijd.

Daarnaast blijkt uit de QS Ranking by Subject dat de EUR op een hele reeks onderzoeksgebieden het relatief goed doet. In nogal wat onderzoeksgebieden is de universiteit gestegen ten opzichte van vorig jaar.

Uitstekend wetenschappelijk onderzoek, verankerd in de samenleving, is één van de zeven prioriteiten opgesteld voor de strategische plannen van de EUR tot en met 2024.

Ranking Erasmus Universiteit Rotterdam per subject

Positie in Nederland

Accounting and Finance

Anatomy and Physiology

Biological Sciences

6e

Business and Management

Communication and Media

Development Studies

3e

Economics and Econometrics

History

Law

Medicine

Philosophy

Psychology

Social Policy and Administration

Sociology

5e

Ranking Erasmus Universiteit in 4 Broad Subject Areas:

Positie in NL

Life Sciences and Medicine

3e

Social Sciences

Arts and Humanities

8e

Engineering and Technology

Over de QS World University Rankings per Subject

De QS World University Rankings per Subject rangschikt de beste universiteiten ter wereld op het gebied van individuele disciplines, met betrekking tot 48 onderwerpen. De ranglijst is bedoeld om potentiële studenten te helpen bij het zoeken naar 's werelds beste scholen in hun vakgebied.

Elk van de subject-rankings is samengesteld met behulp van vier bronnen. De eerste twee zijn QS's wereldwijde enquêtes onder academici en werkgevers, die worden gebruikt om de internationale reputatie van instellingen bij elk subject te beoordelen. De andere twee indicatoren beoordelen de impact van onderzoek, op basis van onderzoekscitaten per paper, en de h-index in het betreffende onderwerp. Deze zijn afkomstig uit de Elsevier-database van Scopus, 's werelds meest uitgebreide database voor onderzoekscitaten.

QS combineert deze vier componenten om de resultaten voor elk van de subject-rankings te produceren, met wegingsfactoren aangepast aan elke discipline.

Zie voor alle rankings deze pagina

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, 010 4081216 of press@eur.nl