Ontdek de wetenschap achter voeding

Hoe werken de hersenen van een eetverslaafde? Wat is onze ‘voedselafdruk’? En welke trucs hebben supermarkten om ons te verleiden? Dat en veel meer kom je te weten tijdens het Rotterdam Science Festival op vrijdag 25 september 2015. Thema van dit jaar is 'De wetenschap achter voeding’. Het evenement in het hart van Rotterdam biedt nieuwsgierige Rotterdammers de kans om zich te laten inspireren door de nieuwste wetenschappelijke inzichten op dit vlak. ​

Het thema dit jaar is voeding, een onderwerp waar we ons dagelijks mee bezighouden, maar waar nog veel over te ontdekken valt. Op het Rotterdam Science Festival kunnen nieuwsgierige Rotterdammers zich laten inspireren door de nieuwste wetenschappelijke inzichten op dit gebied. Tijdens een afwisselend programma kunnen zij genieten van colleges en interactieve science cafés, deelnemen aan workshops, debatten, demonstraties, een Meet & Greet en nog veel meer.

Een greep uit de vele onderwerpen die aan bod komen: hoe kunnen we sneller zwanger raken en de gezondheid van onze kinderen beïnvloeden? Is ongezond eten een kwestie van smaak? En hoe transparant is de voedselketen nu eigenlijk?

Tijdens het festival delen wetenschappers uit diverse disciplines – van psychologie tot geneeskunde en marketing - de meest smaakvolle inzichten. Zo legt Bram van den Bergh (Rotterdam School of Management) bijvoorbeeld aan de hand van klassieke gedragsexperimenten bij ratten en muizen uit hoe het herkenbare gedrag van consumenten werkt. Zijn wij consumenten nu echt net hetzelfde als ratten? Kinderarts Erica van den Akker (Erasmus MC) vertelt waarom de één wel aankomt, en de ander niet. En pyscholoog Ingmar Franken biedt een uniek kijkje in de hersenen van een eetverslaafde.

Smaakmakers van de Toekomst
Het Rotterdam Science Festival vindt plaats in het hart van de stad bij de Centrale Bibliotheek (hoofdlocatie), De Wereld van Smaak (Markthal), Mart Café (Markthal) en Marktplein Binnenrotte.
Op laatstgenoemde locatie vindt de ‘Smaakmakers van de Toekomst’ plaats. Daar wordt getoond hoe we op een betere, milieuvriendelijkere manier voedsel kunnen produceren. Festivalbezoekers maken kennis met de (smaak)makers: van innovatieve gerechten die mogelijk in de toekomst op ons bord liggen, ‘The Dutch Weedburger’; een smaakvolle zeewierburger die de druk op het ecosysteem ontlast of het duurzame, lokale vispakket van ‘De Goede Vissers’. Ook kunnen bezoekers op het plein actief deelnemen aan diverse workshops, zoals leren ‘gisten’ bij ‘De Keukenboeren’.

Over het festival

Het Rotterdam Science Festival is een initiatief van de Erasmus Universiteit Rotterdam en Erasmus MC. Het evenement maakt onderdeel uit van de European Researchers’ Night, waaraan meer dan driehonderd steden meedoen, festivals waar wetenschap en samenleving elkaar ontmoeten. Omdat het Rotterdamse festival in 2015 nog nadrukkelijker de brug wil slaan tussen wetenschap en samenleving, is het voorheen bekende ‘New Horizons Festival’ gewijzigd in ‘Rotterdam Science Festival’; een naam die gemakkelijker te onthouden is en in één klap duidelijk maakt waar het festival om draait.

Alle informatie op de site van Rotterdam Science Festival.

Chantal Waller E chantal@rotterdamsciencefestival.nl of T 06-81410474.