Populisme, straatintimidatie en uitweg uit de burn-out in Studio Erasmus

Populisme, straatintimidatie en uitweg uit de burn-out in

Studio Erasmus gaat dinsdag 7 maart o.a. over ons stresssysteem dat niet geschikt is voor de problemen van nu, maatschappelijk pessismisme en Polytiek in tijden van populisme. De maandelijkse talkshow van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit. Met psychiater Witte Hoogendijk over zijn boek ‘Van Big Bang tot Burn-Out’.

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Op dinsdag 7 maart 2017 in de Rotterdamse Schouwburg staan o.a. op het programma:

• Kunnen we de stress ontlopen? – Hoogleraar psychiatrie Witte Hoogendijk schreef samen met Volkskrant-journalist Wilma de Rek ‘Van Big Bang tot Burn-Out’, waarin ze aantonen dat onze verhoogde stressgevoeligheid niet los te zien is van de evolutionaire wordingsgeschiedenis van de mens. En gelukkig: er is een uitweg.
  • Maatschappelijk pessimisme onder de loep – Socioloog Eefje Steenvoorden over de (zeer tastbare) oorzaken van het ‘met mij gaat het goed, maar met het land gaat het slecht’-sentiment.
  • Is de parlementaire democratie in crisis? – Filosoof Jos de Mul presenteert zijn boek ‘Paniek in de Polder: Polytiek in tijden van Populisme’, waarin hij de zogenaamde strijd tussen volk en elite analyseert, het succes van Trump en Wilders verklaart en uitlegt hoe het wél verder moet.
  • Kun je als vrouw in Rotterdam nog over straat? – Criminoloog Tamar Fischer bracht, in opdracht van wethouder Joost Eerdmans, Rotterdamse straatintimidatie in kaart.

Met livemuziek van Codarts-student Job Greuter (zang en cello).

Dinsdag 7 maart 2017 | 20.30 – 21.45 uur (inloop met livemuziek vanaf 20.00 uur) | Foyer Rotterdamse Schouwburg| Toegang gratis, reserveren mogelijk via www.sgerasmus.nl

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met de Rotterdamse Schouwburg. Presentatie: Geert Maarse.