Presteren op het hoogst haalbare niveau

Jelen Franjic is als bobsleeër op de Olympische Spelen
Bobslee
Jelen Franjic

Student Jelen Franjic (21) combineert zijn studie met een succesvolle topsportcarriere. Hij is nu op de Olympische Spelen en komt vandaag voor het eerst in actie. Vanuit China vertelt hij ons hoe het met hem gaat:

Jouw vader nam in 1984 en 1992 al als bobsleeër deel aan de Olympische Spelen. Hoe is het voor jou om nu in Beijing te zijn?

Voor mij is het een droom die uitkomt. Omdat mijn vader 2 keer naar de spelen is geweest ben ik opgegroeid met dezelfde droom en de ambitie om op de spelen te staan. Het is dan ook nog extra speciaal dat ik dezelfde sport doe als mijn vader en nu ook op het hoogst haalbare niveau mag presteren.

Daarnaast is het natuurlijk een enorme eer om Nederland te vertegenwoordigen op de Olympische Spelen. Hier is het genieten en presteren tegelijkertijd.

"Voor mij is het een droom die uitkomt."

Jelen Franjic is lifting some heavy weights

Hoe was de weg naar Beijing?

Erg zwaar. Dit is mijn derde seizoen in de bobslee en ook het langste. Sinds eind vorig seizoen (2020/2021) zijn wij eigenlijk non-stop druk bezig geweest met de voorbereidingen voor dit seizoen. We hebben veel trainingskampen gehad, vooral in de zomer en de laatste periode voor het seizoen begon. De World Cup wedstrijden begonnen eind november, maar wij vertrokken al begin oktober om te starten met afdalen. Ik ben dus sinds begin oktober op seizoen en ben alleen een paar dagen voor kerst in Nederland geweest.

Er is veel gebeurd en we hebben enorm veel pech gehad. De grootste tegenslag voor het team (en voor mij persoonlijk) is dat mijn broer geblesseerd raakte na onze eerste World Cup eind november. Mijn broer was toen onze beste atleet, dus misten we hem erg in de wedstrijden erna. Voor mij was het erg zwaar, omdat hij al enorm veel pech gehad had met blessures en omdat ik eigenlijk niet zonder hem onze Olympische droom wilde waarmaken. We hebben veel meegemaakt. Dit heeft mij persoonlijk wel erg geholpen in mijn ontwikkeling, ik ben heel hard vooruit gegaan sinds oktober. De zware weg was zeker niet aangenaam, maar heeft er wel voor gezorgd dat ik op dit moment sterker, sneller en meer gedreven ben dan ooit tevoren.

Je komt als eerste in actie in de tweemansbob op maandag 14 en dinsdag 15 februari. Kijk je ernaar uit?

Ik kijk er heel erg naar uit om in actie te komen. Het is een droom die uitkomt en een persoonlijk doel dat ik heb behaald. Ik ben dan ook supertrots om te zeggen dat ik de jongste remmer ben in de 2-mans competitie. We doen waar we goed in zijn, we doen ons best en we gaan enorm veel plezier beleven in het presteren!

Dit weekend werd Jelen geinterviewd door Trouw, lees het interview hier.

Volg de tweemansbob met Jelen als jongste remmer op:

• maandag 14 februari, 13.05 uur en 14.40 uur
  • dinsdag 15 februari, 13.15 uur en mogelijk ook om 14.50 uur

Op 19 en 20 februari komt Jelen in actie met de viermansbob.