Prestigieuze Europese psychologieprijs voor Pauline Jansen

Psycholoog dr. Pauline Jansen van de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft de Comenius Early Career Psychologist Award 2015 van de European Federation of Psychologists Associations (EFPA) gewonnen. Deze prijs wordt sinds 2007 jaarlijks uitgereikt aan een jonge Europese psycholoog onder de 35 jaar die een originele bijdrage heeft geleverd aan de psychologie als wetenschap en beroep. Het is de eerste keer dat de Award wordt toegekend aan een Nederlandse psycholoog.

De jury prijst Jansen als een onderzoeker die ‘een originele blik heeft op psychologische fenomenen en de sociale context en die zowel bestaande theoretische gedachten als ideeën over oorzakelijkheid durft uit te dagen’. Als voorbeeld worden de bevindingen van Jansen genoemd dat kinderen met overgewicht niet alleen vaker worden gepest, maar ook zelf vaker andere kinderen pesten. De jury is daarnaast lovend over de brede blik die Jansen hanteert in haar onderzoek. Zo bekijkt ze psychologische fenomenen in relatie tot slaap, overgewicht, pesten en familiedynamieken.

Award
EFPA is de Europese koepelorganisatie van de nationale psychologie-instituten in Europa zoals het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP). De winnaar mag een keynote speech houden op het European Congress of Psychology in Milaan, waar de Award ook wordt uitgereikt.

Meer over
Dr. Pauline Jansen (1980) werkt bij Klinische Psychologie van de Faculteit der Sociale Wetenschappen en is tevens verbonden aan de afdeling Child and Adolescent Psychiatry/Psychology van ErasmusMC. Ze promoveerde op een studie naar sociale ongelijkheid en zwangerschapsuitkomsten, en gedragsproblemen bij kinderen.

Marjolein Kooistra, mediarelaties Faculteit der Sociale Wetenschappen, 010 408 2135, kooistra@fsw.eur.nl