Prijs Gemeente Rotterdam naar RSG en SSR voor ideeën om coronabesmettingen tegen te gaan

Arie Kers

Studentenverengingen RSG en SSR winnen de prijsvraag van de Gemeente Rotterdam voor het beste idee om het aantal coronabesmettingen onder studenten terug te dringen. Ze bedachten onder meer een betere benutting van parken en speciale studenten(huis)pakketten. De prijs werd maandagavond 5 oktober uitgereikt op campus Woudestein van Erasmus Universiteit Rotterdam, tijdens een live debat over hoe je het beste uit je studententijd kunt halen tijdens de coronacrisis.

Enige tijd geleden riep burgemeester Aboutaleb Rotterdamse studentenverenigingen op hun ideeën aan te dragen om het oplopend aantal coronabesmettingen tegen te gaan. Aboutaleb: “Het is overweldigend te merken hoe betrokken de studenten zijn bij het terugdringen van het coronavirus. Na mijn oproep ontving ik veel ideeën van de studenten en van veel betrokken burgers uit het hele land. Ik wil iedereen heel erg bedanken voor alle bijdragen.” De jury, bestaande uit Aboutaleb, rector Rutger Engels en Hogeschool Rotterdam-voorzitter Ron Bormans, hebben de inzendingen beoordeeld op uitvoerbaarheid, haalbaarheid op korte termijn en effectiviteit.

Parken beter benutten

Uiteindelijk gingen studentenverengingen RSG en SSR naar huis met een gedeelde prijs. RSG wil graag de parken in Rotterdam beter benutten met vaste zitplekken voor één persoon op anderhalve meter, betere verlichting, meer wc’s en prullenbakken. Dit zodat niet alleen studenten maar alle Rotterdammers elkaar kunnen ontmoeten in de buitenluchten. Ook stellen zij een speciaal studenten coronapakket voor met daarin een fleecedeken om in het park te gebruiken, posters om anderhalve meter te bewaren in studentenhuizen en mondkapjes met de tekst ‘Studenten tegen corona’.

Minimaal 13 bier afstand

Ook SSR maakt zich zorgen over besmettingen in de huiselijk sfeer en stelt een speciaal pakket voor studentenhuizen voor, met daarin diverse materialen om de regels duidelijk te maken en anderhalve meter afstand te bewaren. Denk aan stickers met studentikoze teksten als: ‘Minimaal 13 bier afstand’ of ‘Net geplast, was je handen gast’. Of een pot waarin bewoners steeds 50 cent moeten doneren als ze de regels overtreden, waarna de opbrengst naar het Rode Kruis gaat. Op de eigen sociëteit wil SSR graag een ‘escape room’ opzetten om leden bewust te maken van de maatregelen.

Gedeelde winst

De Rotterdamse Wethouder van Onderwijs Said Kasmi reikte de prijs uit en vertelde daarbij dat RSG met een punt verschil op de eerste plaats is geëindigd. Maar omdat de plannen van RSG en SSR op elkaar lijken en beide erg goed zijn, is het een gedeelde prijs geworden en ontvangen beide verenigingen 5000 euro. De ingediende ideeën worden door de Gemeente Rotterdam met de studentenverenigingen besproken om tot uitvoer te worden gebracht.

Arie Kers

Studeren en Covid 19: wat kan er wel?

De avond stond verder in het teken van het studentenleven dat er tegenwoordig totaal anders uitziet door alle maatregelen om de verspreiding van Covid-19 tegen te gaan. Er zijn beperkingen in de horeca en voor bijeenkomsten, en het studeren zelf vindt nu voornamelijk thuis achter de laptop plaats. De aanwezige studenten gaven aan moeite te hebben met het opbrengen van concentratie en motivatie voor het online studeren. Over het beeld dat er in de media over studenten heerst werd aangegeven dat dit wordt gevormd door een kleine groep die zich niet aan de maatregelen houdt, maar dat de meerderheid dit wel doet.

Beter benutten buitenruimte, ook op de campus

Gedragswetenschapper prof.dr. Semiha Denktas: “Je moet het gesprek voeren met jongeren, die juist zo’n grote behoefte hebben aan sociaal contact. Vraag ze welke barrières ze voelen om de maatregelen juist toe te passen.” Pita Elhorst van RSC/RVSV verwoordt het gevoel dat veel studenten hebben: “Dat er geen plek is om veilig samen te komen en iets te doen.” Want als er geen bier gedronken wordt in de sociëteit, waar gebeurt het dan wel? De studenten vragen om duidelijkheid over wat er wel mag en of het niet mogelijk is meer gebruik te maken van de buitenruimte of leegstaande locaties. Rector Rutger Engels is blij met de suggesties en gaf aan dat hij veel ziet in het beter benutten van de buitenruimte, ook op de campus.

Kijk het debat terug

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, Meral van Leeuwen: 06 4026 4367, press@eur.nl