Prof.dr. Dirk van Dierendonck bijzonder hoogleraar Human Resource Management

Profdr Dirk van Dierendonck bijzonder hoogleraar Human

Prof.dr. Dirk van Dierendonck is per 1 maart 2015 benoemd tot bijzonder hoogleraar Human Resource Management (HRM) in Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), vanwege het Erasmus Trustfonds.

Van Dierendonck legt zich toe op onderzoek op het gebied van Human Resources (HR), met name studies met een gedragsperspectief. ‘Het combineren van HR-methoden in een hoog presterend arbeidsysteem is belangrijk voor zakelijk succes. Er is echter hoofdzakelijk onderzoek gedaan op bedrijfsniveau, waarbij weinig aandacht is besteed aan de impact van HR-methoden op individuele medewerkers en op de rol van lijnmanagement bij een effectieve HR-implementatie.’, aldus Van Dierendonck.

Van Dierendonck publiceerde over HR-gerelateerde onderwerpen als leiderschap, loopbaansucces, selectie, inkrimping, de ontwikkeling van meetmethoden, verandering, conflicten op het werk en het welbevinden van medewerkers in termen van burn-out, arbeidstevredenheid, toewijding en betrokkenheid ten opzichte van de organisatie. Kijk naar deze recente RSM Discovery-video voor zijn ideeën over servant leadership.

Dirk van Dierendonck behaalde zijn master in psychologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en promoveerde aan de Universiteit van Utrecht in de sociale wetenschappen. Voor zijn indiensttreding bij RSM was hij werkzaam aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek is gepubliceerd in toonaangevende tijdschriften op het gebied van management, organisational behaviour management en human resource management. Van Dierendonck doceert op bachelor-, master- en na-ervaringsonderwijsniveau..

Marianne Schouten, Media & Public Relations Manager for RSM, T (010) 408 2877 E mschouten@rsm.nl